In 2021 is het budgetplafond geïntroduceerd in de Formule 1. De teams mochten afgelopen seizoen maximaal 145 miljoen dollar uitgeven, met uitzondering van een aantal zaken zoals coureurssalarissen, salarissen voor de drie best betaalde medewerkers en marketing. Komend seizoen wordt het plafond teruggebracht naar 140 miljoen dollar. Vooral de topteams moeten hun uitgavenpatroon drastisch veranderen door de nieuwe maatregelen. Zo ook Mercedes. In 2020 had het team naar schatting nog een budget van ongeveer 500 miljoen dollar, een jaar later moesten er honderden miljoenen worden bezuinigd. Een enorm lastige overgang, benadrukt Toto Wolff. Het was een van de moeilijkste uitdagingen van het jaar, zo legt hij uit bij Auto, Motor und Sport . "We moesten een herstructurering doorvoeren die niet alleen gevolgen had voor het personeel, maar ook voor alle essentiële processen. Als voorbeeld: we moesten voor het eerst financiële mensen trainen om de kostenbesparing in ons hele proces in kaart te brengen."
Budgetplafond brengt teams dichter bij elkaar
Volgens de teambaas van Mercedes zal het budgetplafond er voor zorgen dat de teams in 2022 dichter op elkaar komen te zitten. "Het zal een heleboel op een lijn brengen. De auto's zullen erg op elkaar lijken. Als iemand een maas in de wet vindt, dan zal iedereen het kopiëren. In het eerste jaar kunnen er nog verschillen zijn, maar daarna zal het er allemaal meer hetzelfde uitzien. Er zal niet langer een team zijn dat een seconde voor ligt op de rest." Volgens Wolff, is het budgetplafond uiteindelijk geen slechte ontwikkeling. "De teams met diepe zakken waren niet heel blij dat dat voordeel hen werd ontnomen. Maar daardoor ontaarde het in een soort wapenwedloop tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes. Nu zal het allemaal meer in evenwicht zijn. Ik denk dat er een team of vijf à zes kunnen strijden om overwinningen", aldus de Oostenrijker.
Meest gelezen