Button had altijd al een speciale band met Japan. De Brit kwam er graag, had lange tijd een Japanse vriendin en werd door de samenwerking van toenmalig werkgever McLaren vaak uitgenodigd voor Honda-evenementen. Na diens F1-carrière besloot Button daarom een raceprogramma af te werken in het land van de rijzende zon.
Het bleek geen verkeerde greep: direct in zijn eerste seizoen als Super GT-rijder werd Button kampioen. In de Super GT-klasse delen twee coureurs één auto, Button had het in 2018 te stellen met Naoki Yamamoto. Die 30-jarige Japanner wordt in zijn thuisland beschouwd als een van de beste nationale rijders - Honda zou dusdanig gecharmeerd zijn van Yamamoto, dat ze naar verluidt meerdere pogingen hebben gedaan om hem in de Toro Rosso te krijgen. Nog meer nieuws vanuit Japan: aangezien er geen Japanse Formule 1-coureur is op dit moment, probeert Honda jonge talenten naar Europa te bewegen. De motorleverancier van Red Bull Racing en Toro Rosso zou op den duur een Japanse rijder in een van de vier door hen voortgestuwde Formule 1-bolides willen zetten. De coureur in kwestie zal waarschijnlijk niet Nirei Fukuzumi of Tadasuke Makino heten: beide Japanners zijn door Honda teruggehaald naar het moederland. De hoop is nu gericht op Yuki Tsunoda (18), die komend jaar onderdeel uitmaakt van het Red Bull Junior Team en bovendien gesteund wordt door Honda. De jonge Japanner is in 2019 te bewonderen in de nieuwe, internationale Formule 3-klasse. Ook landgenoot Teppei Natori (18) is door Honda in die klasse geplaatst
Meest gelezen