Na jarenlange dominantie van Mercedes greep het team in 2021 voor het eerst sinds het hybride tijdperk in de F1 naast de wereldtitel. De constructeurstitel werd nog wel binnengehaald, maar Max Verstappen veroverde zijn eerste kampioenschap. Een jaar later ging het nog vele malen slechter bij Mercedes. In het jaar van de veranderde regels in de Formule 1 zakte de Duitse renstal namelijk terug achter Red Bull en Ferrari. Met slechts één overwinning was het een matig jaar voor Mercedes. Dit kwam grotendeels door de problemen waar de W13 mee kampte. Het welbekende porpoising was vrijwel het hele seizoen een groot nadeel. Om porpoising tegen te gaan wil de FIA de ligging van de buitenste vloerranden met 15 millimeter verhogen. Ook het buigen van de vloer wordt verder aan banden gelegd. In eerste instantie wilde de FIA een verhoging van 25 millimeter doorvoeren, maar na onvrede bij de teams werd dit bijgesteld naar 15mm.
Nadeel voor Mercedes
Voormalig F1-coureur Karun Chandhok denkt dat de reglementswijziging wel eens slecht nieuws kan zijn voor Mercedes. Om porpoising te tackelen mag het een goed plan zijn van de FIA, maar in de praktijk is de Duitse renstal helemaal niet zo ervaren met hogere rijligging. "Er komt een reglementswijziging volgend jaar. Het is een kleine verandering, maar als we kijken naar de rijhoogte zeker niet onbelangrijk. Alle auto's moeten een hogere rijhoogte gaan doorvoeren. Welk team heeft dat historisch gezien nooit echt gedaan?" Chandhok wijst naar Mercedes. "Ze hebben de kennis nog steeds in Brackley en Brixworth, maar ik denk dat de oplossing hierbij niet zo makkelijk is als men denkt", zo waarschuwt hij alvast.
Meest gelezen