Bijna is het weer zover: de Grand Prix van Nederland staat op het programma! Het Formule 1-circus reist voor de vijfde keer af naar Circuit Zandvoort, waar ongetwijfeld opnieuw een prachtig feest wordt neergezet door de Nederlandse fans. En dit jaar misschien nog wel een beetje extra, aangezien inmiddels duidelijk is geworden dat de GP na 2026 van de F1-kalender verdwijnt.
Het betreft een bewuste keuze van Circuit Zandvoort, dat zich langzaam maar zeker voorbereidt op een rooskleurige toekomst zonder de Formule 1. Maar voelt de editie van 2025 ook specialer aan voor de organisatie? Robert van Overdijk gaat hierop in tijdens een interview met RacingNews365.
"Ik denk nu nog niet", vertelt Van Overdijk. "Als je me dit volgend jaar vraagt, dan zeg ik absoluut 'ja'." De laatste editie zal, denk ik, misschien op een andere manier, dezelfde emoties oproepen als de allereerste editie. We weten natuurlijk allemaal dat dit evenement zo groot is in Nederland."
"Maar als wij dadelijk stoppen na 2026, dan verlegt Formule 1 de focus weer naar andere werelddelen. Iedereen voelt wel aan dat volgend jaar een heel speciale gaat worden. Daarna komt het jarenlang niet meer terug naar Nederland. En misschien wel nooit meer", zo is Van Overdijk eerlijk.
Teleurstelling
Zoals gezegd maakte Circuit Zandvoort gedurende 2024 bekend dat de Formule 1 in 2026, in ieder geval voorlopig, voor het laatst in Nederland neerstrijkt. Van Overdijk vertelt hoe daar vanuit de FOM op werd gereageerd. "In eerste instantie – en dat maakte ons ook trots – teleurstelling dat we dit besluit hebben genomen. Maar van hun kant was er ook begrip waarom we dit besluit nemen. Zij weten natuurlijk als geen ander dat wij, samen met Silverstone, de enige Grands Prix zijn die het zonder één euro subsidie moeten doen."
Toch gaat de Formule 1 Nederland wel missen. "Ze vinden het jammer, omdat met name Stefano Domenicali (de CEO van de F1, red.) natuurlijk de afgelopen jaren heeft geroepen dat wij een nieuwe benchmark hebben neergezet in de wereld van de Formule 1. Daar zijn we ook trots op."
"En aan de andere kant weet hij dat wij het moeten doen met drie kleine partijen: Circuit Zandvoort, TIG Sports en SportVibes. Wij staan gewoon voor eigen rekening en risico aan de lat voor dit mega-evenement. Die risico's houden een keer op, dus er is ook veel begrip vanuit hen. We werken nog steeds geweldig samen en weten allebei dat we van de laatste twee edities nog hele fantastische edities moeten gaan maken."
Van Overdijk beaamt dat het unieke karakter van de Dutch GP centraal staat. "'More than a race', hebben we altijd gezegd. Ja, die twintig coureurs en auto's zijn natuurlijk superbelangrijk, maar alleen op de diehard autosportfan kun je zo'n evenement niet vullen. Ik denk dat we hebben laten zien – en dat beaamt Domenicali dus steeds – dat je ook een heel andere doelgroep aanspreekt als je je evenement op een bepaalde manier aanvliegt. Die doelgroep zou je anders niet bereiken. Ik denk dat we daar nog wel het meest trots op zijn."
Spijt van het besluit heeft Circuit Zandvoort in ieder geval niet. "Nee, dat denkproces en die discussies over wel of niet doorgaan, dat traject hebben we natuurlijk afgesloten. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan, dus het is gewoon een duidelijke keuze geweest. En vanaf het moment dat je die keuze hebt gemaakt, kijk je alleen nog maar vooruit."
2027 en verder
Vooruitkijken doet Circuit Zandvoort ook na 2026. Er worden immers al gesprekken gevoerd om een andere raceklasse naar Nederland te halen. "Uiteindelijk hebben we maar vier UBO-weekenden (geluidsdagen, red.) in het jaar. Daar komt er één van vrij in 2027. Natuurlijk praat ik al langere tijd met verschillende partijen die daar interesse in hebben. Wat voor ons als circuit belangrijk is, is dat er iets voor terugkomt. Het kan nooit zo groot zijn als Formule 1, maar daar moet je ook niet naar op zoek gaan."
Toch is er veel mogelijk, ziet Van Overdijk. "Het past wel, zoals wij het zelf zien, bij het Pietje Bell-circuit dat we een beetje zijn. Wij willen het altijd anders doen dan andere races of circuits, dus het moet iets zijn wat eigenlijk nog nooit eerder heeft plaatsgevonden in Nederland. Dan mag je zelf invullen wat dat allemaal zou kunnen zijn."
Van Overdijk heeft zelf wel een voorkeur. "Het moet spektakel opleveren. Ik kijk persoonlijk – maar dat is mijn persoonlijke mening – wel heel graag met een schuin oog over de plas naar Amerika. En of dat dan IndyCar of NASCAR is, dat laat ik even in het midden. Ik denk dat het allebei spectaculair is en dat je er een hele gave show omheen kunt maken. Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke voorkeur."
En ook de naam Verstappen speelt een rol. "Natuurlijk houden we dat ook in gedachten. Dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat Max zelf gaat doen na 2026. Op dit moment houden we alle opties open. Maar dat het iets moet zijn wat niet alleen de diehard autosportfan aanspreekt, maar ook een veel bredere doelgroep, dat staat als een paal boven water. Ook dat zullen we aanvliegen als 'more than a race'. En wat dat gaat worden, daar hebben we gelukkig nog twee jaar voor", sluit Van Overdijk af.
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!