Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: De FIA is compleet gek geworden met de Halo!

Gisteren was het een zwarte dag voor de Formule 1. De FIA besloot dat de extra hoofdbescherming genaamd Halo in 2018 ingevoerd moet worden. Veiligheid gaat volgens de FIA boven het uiterlijk van de auto's. Ondanks dat negen van de tien teams tegen zijn en veel coureurs niet met het ding willen rijden, drukte de autosportbond door. De redenen voor de felle kritiek lopen uiteen van praktisch tot en met cosmetisch. Een praktisch bezwaar is dat de Halo het zicht van de coureurs belemmert. Met name op gedeelten van de baan waar het circuit omhoog loopt, zoals Eau Rouge op Spa, kijken de coureurs tegen de Halo aan. Daarnaast is er het aspect van veiligheid bij een crash. Coureurs moeten zelfstandig binnen tien seconden uit een voertuig kunnen stappen, nadat het tot stilstand is gekomen. De Halo vormt een belemmering voor de coureurs om snel uit de auto te stappen. Mocht er bij een crash brand ontstaan dan telt letterlijk iedere seconde. Een groot vraagstuk is wat er gebeurt met rondvliegende brokstukken, zoals een deel van een voorvleugel als dat op de hoogte van de Halo langs een auto vliegt. Blijft het hangen in de Halo? Verandert het van richting en verwondt het een coureur? Een derde aspect is emotie en het aanzien van de sport. Formule 1 is de koningsklasse van de autosport. Een sport waarin vroeger de 'gladiatoren' onder de coureurs reden. Een sport met risico's en een sport die ook groot is geworden met schandalen en crashes. Maar vooral een sport waarin het zowel voor coureurs als fans draait om een ding: De snelste auto's, de meest uitdagende circuits, prachtige gevechten... en gevaar? Dat hoort er ook bij. De spuuglelijke Halo past totaal niet bij de gewenste uitstraling van de Formule 1.

Los van de coureurs en teams zijn er de honderden miljoenen fans die de Formule 1 volgen. Van die fans zit eigenlijk niemand te wachten op de introductie van een Halo of veiligheidsschild. Als eerste Formule klasse moet er juist in de Formule 1 een koepeltje op de cockpit. Waarom het systeem niet invoeren in de juniorklassen, het daar testen en verder ontwikkelen? Waarom is de F1 wederom een speeltuin voor dingen die tot mislukken zijn gedoemd? De beweegreden van de FIA om de Halo te introduceren is het stuk veiligheid. Ondanks dat de Formule 1 in de laatste 20 jaar maximaal twee incidenten kende waarbij de Halo mogelijk een beschermende werking had geboden. De veer die Massa op zijn helm raakte en het dodelijke ongeval van Jules Bianchi. De Formule 1 heeft in de afgelopen tien jaar tientallen miljoenen fans verloren. Van de 'af en toe TV-kijker' tot en met de trouwe fans. Mensen die wegliepen bij de F1 omdat er vaak geen reet meer aan was. De voorspelbaarheid was groot, een (goede) crash was er niet meer te zien en techniek kreeg steeds verder de overhand. Races waren saai, de sport niet sexy meer en de gridstraffenbingo begrepen al veel fans al helemaal niet meer. Domme ideeën zoals een afvalrace als kwalificatie en stofzuigermotoren zorgden voor een verdere afbreuk van de F1 als koningsklasse van de autosport. Met de V6-motor verloor de sport haar krachtige sound en uitstraling. Met de Halo verliest de Formule 1 haar gewenste uitstraling van snel, sexy en de koningsklasse van de autosport. De nieuwe eigenaren van de sport, Liberty Media, beloofden dat ze van de F1 weer een show zouden maken. Spannende races, supersnelle auto's, coureurs die op uitdagende banen als gladiatoren weer zouden vechten met elkaar. Kleinere verschillen, spanning en actie etc.

Maar juist Liberty Media kan roepen wat het wil, maar de FIA bepaalt de regels voor de toekomst! Niet Liberty! Niet de fans! En zelfs de coureurs en teams hebben op het vlak van de Halo geen inbreng. De FIA gooit het over de boeg van de veiligheid en dan kan iedereen roepen en klagen, maar het gedrocht komt op de auto als de FIA dat wil. Het is een prestige project van de FIA geworden in plaats van dat het echt een bijdrage levert aan de veiligheid. Tenzij er nog een wonder gebeurt in de komende maanden... een wonder dat alleen kan gebeuren als de teams, coureurs en fans eensgezind zijn en gezamenlijk hun afkeer uitspreken tegen de Halo, bijvoorbeeld dat teams verklaren dat ze weigeren om met de Halo te racen. Het worden nog spannende maanden, want de teams hebben contracten en commerciële belangen en gaan waarschijnlijk uiteindelijk toch overstag. Als de Halo in 2018 op de auto zit dan was 19 juli 2017 een zwarte bladzijde in de Formule 1 geschiedenis. De sport werd bijzonder in haar DNA aangetast en de afbreuk van de Formule 1 gaat vrolijk verder. Het is een pijnlijke constatering, maar helaas niet minder waar.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'