Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: heeft Max Verstappen al spijt van zijn Red Bull-contract?

Het leven van een Formule 1-coureur is niet altijd makkelijk. De sport draait voor 80% om de machine en slechts 20% om de coureur. Je kan maximaal geven, een rondje van 120% rijden en dan nog kom je terug in de pits en staat er een schrale P5 achter je naam. Voor Max Verstappen is dit helaas een zeer herkenbaar beeld. Sinds de jonge Max in 2016 bij het team kwam waren er hoogte- en dieptepunten. Uiteindelijk brachten tweeënhalf jaar Red Bull slechts vier zeges. In 2016 was dat nog prima en viel er veel te genieten en te leren. De zege in Spanje, de heroïsche regenrace in Brazilië: Verstappen kon niet meer stuk. Vorig jaar lag de lat al een stuk hoger: Red Bull ging voor de titel. Nieuwe auto's, nieuwe regels. Allemaal in het voordeel van Adrian Newey en de zijnen. Het werd een seizoensstart om te janken. Renault gaf niet thuis en de RB13 was een draak van een auto. Halverwege het seizoen waren de problemen opgelost met het chassis, maar keer op keer viel Verstappen uit met technische problemen. De maat was vol na zijn uitvalbeurt in België. Voor eigen fans ontplofte de bom: dit kon zo niet verder. Na enkele mooie resultaten tekende Verstappen verrassend bij. Waarom nu al, vroeg ik me af? Hij had nog een doorlopend contract en bij Mercedes en Ferrari kwamen stoeltjes vrij eind 2018. Waarom niet een jaar langer wachten? Vol vertrouwen in de toekomst zette Max zijn krabbel. Helaas, het seizoen 2018 vertoont veel gelijkenissen met het vorige seizoen: Renault kan totaal niet mee met de concurrentie en verliest snel terrein. Pijnlijk is het om Verstappen ieder weekend weggeblazen te zien worden op de rechte stukken. In Hongarije kwam de frustratie eruit. Een stuk of vier FUCK's in een boordradio na een uitvalbeurt. Voor Max was het eigenlijk pas de eerste uitvalbeurt door problemen met de Renault-motor, maar de grootste frustratie was dat 'het ding' gewoon niet mee kan met Ferrari en Mercedes.

Als topsporter wil je altijd winnen, maar Renault is een blok aan het been van Red Bull. Volgend jaar komt daar verandering in, dan ligt de Honda-motor achterin... maar of dat nu zo geweldig is? Sinds 2015 doen de Japanners weer mee in de Formule 1. Nou ja, vooral op papier doen ze mee. Qua prestaties was Honda nog altijd slechter dan Renault en het enige klassement dat ze aanvoerden was dat voor de gridstraffen. Verstappen staat nog tot en met 2020 onder contract bij Red Bull. Honda in 2019 is een gok voor het team, waarbij het hoopt dat het eindelijk een motorfabrikant vindt die kan opboksen tegen Ferrari en Mercedes. Is het wel realistisch om van Honda te verwachten dat ze 75 tot 100 paardenkrachten erbij vinden deze winter? Realistisch gezien, zonder oranjebril, niet. Ik laat me graag verrassen door Honda, net als de rest van de wereld. Ik vrees echter dat we Max in 2019 wederom vaak zien zoals dit en vorig jaar: kansloos voor de titel, smachtend naar succes, klagend over gebrek aan vermogen, pislink na technische problemen... en dromend over Ferrari en Mercedes.

Viaplay
x
LIVE Reacties na verrassende eerste vrije training GP China