Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: Waarom Hamilton geen Schumacher of Senna is

Lewis Hamilton is de meest succesvolle Formule 1 coureur van de afgelopen drie seizoenen. Een drievoudig wereldkampioen die op het punt staat om het polerecord van Michael Schumacher te evenaren en later dit seizoen te verbreken. Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff behoort Hamilton tot de allergrootsten in de historie van de sport. Statistisch gezien heeft Wolff daar volledig gelijk in. Drie titels, misschien wel vier aan het einde van het jaar. Talloze zeges en bijna zeventig poles. Prachtig, maar om in het rijtje van Schumacher en Senna terecht te komen is er meer nodig. De jaren van Lewis Hamilton die veel mensen zich het meest herinneren zijn de beginjaren in de Formule 1. In 2007 bij McLaren met Fernando Alonso leverde het vuurwerk op. Zowel met zijn teamgenoot als met bijvoorbeeld de Ferrari-coureurs. Op de baan was het vaak een genot om te kijken naar de jonge Hamilton. Hij vergooide zijn eerste titel door te spinnen in de pitstraat in China, had een prachtig gevecht met Raikkonen in Spa 2008! Het was vaak nog alles of niets bij Hamilton. In 2008 won hij de spectaculairste ontknoping in het WK ooit: In de regen tijdens de GP van Brazilië. Het zijn de momenten van Lewis Hamilton die iedereen zich nog kan herinneren als we spreken over de geweldige coureurs Lewis Hamilton. Daar waar Schumacher bij Ferrari domineerde in de beste jaren en alleen kruimels overliet voor de concurrentie is dat Hamilton (nog) niet gelukt bij Mercedes. Nico Rosberg was hem vaak een doorn in het oog en het kampioenschap tussen beide coureurs bleef vaak lang spannend. Vorig jaar ging de Duitser er zelfs met de titel vandoor! Wie had dat ooit verwacht? Dit seizoen rekende iedereen erop dat Valtteri Bottas ingemaakt zou worden door Hamilton, maar zowel tijdens de races al tijdens de kwalificaties is dit niet het geval. Zes-vijf voor Lewis in het kwalificatieduel en en 17 punten voor in het WK, waarbij Bottas een derde plaats (15 punten) in rook op zag gaan door een ploffende Mercedes. Is Bottas nu de kampioen voor de komende jaren? Is hij van het kaliber Vettel, Alonso of Hamilton? Nee. Los van de teamgenoten zijn er twee belangrijke redenen waarom Hamilton niet in het rijtje Senna of Schumacher thuishoort. De eerste is dat hij niet 300% leeft voor de sport. Schumacher en Senna waren zeer betrokken bij de Formule 1, bij de regels en de veiligheid van de sport en ze durfden om hun mening (en die van andere coureurs) te delen met de wedstrijdleiding en de FIA. De resultaten van Hamilton laten ook zien dat hij niet altijd de volledige focus (meer) op kan brengen. Complete weekenden waarin het totaal niet lukt zoals in Monaco of Rusland, worden afgewisseld met een zeer dominant weekend zoals Silverstone. De momenten waarop Hamilton laat zien hoe geweldig hij kan racen. De wisselvalligheid is ook dit seizoen weer groot en ook de enige reden dat Vettel aan de leiding van het WK gaat of Bottas bijna op gelijke hoogte staat met zijn teamgenoot. Waarom lukt het Hamilton niet om race in race uit zijn Silverstone niveau te halen?

De tweede reden is dat iedereen zich van Schumacher en Senna heroïsche races of acties kan herinneren. Donnington 1993, Spanje 1996, (bijna) iedere regenrace van het tweetal, maar ook de gevechten met andere coureurs en fantastische inhaalacties. Ze gingen altijd 300% het gevecht aan en vaak liep het goed af en soms wat minder. Wat is de laatste heroïsche race van Hamilton? Wat is de laatste keer dat hij een voorvleugel kapot reed bij een inhaalactie? De laatste jaren neemt de Brit nauwelijks nog risico's, terwijl hij vroeger juist een van de agressiefste coureurs uit het veld was. De kritiek van veel Formule 1 fans is dat Hamilton alleen wint als hij van pole mag vertrekken en de laatste jaren laat hij wel met regelmaat zien dat hij niet voorbij kan komen aan zijn concurrenten. Dit ondanks dat hij beschikt(e) over de snelste auto, met de krachtigste motor. Op de boordradio horen we meteen ' Can't pass this guy,' als Lewis weer eens klem zit. In Hongarije had iedereen een aanval verwacht van Hamilton op Raikkonen. Die aanval kwam er niet, ondanks dat de Brit een seconde per ronde sneller was. Eenmaal probeerde Hamilton een inhaalactie in de race: Met de Mercedes-motor op kwalificatiestandje tijdens de herstart. Max Verstappen verdedigde en het was weer klaar. Het werden weer 30 rondjes tegen de kont van die Red Bull aankijken. Waar komt dat opgeven vandaan? De strijdlust van vroeger heeft plaatsgemaakt voor het berekenend rijden en wachten tot een pitstop om dan voorbij te komen. Inhalen is niet makkelijk, maar de gelatenheid van Hamilton is dan toch bijzonder. Je rijdt al vier seizoenen in de beste auto van het veld. Statistisch gezien maak je het meeste kans op de titel en misschien lukt het ook met berekenend rijden dit seizoen. Dat maakt je een Prost, maar geen Senna of Schumacher. Vroeger, in de jaren 2007 en 2008, of in zijn GP2 tijd,reed Hamilton als een Schumacher of Senna. Hij gaf nooit op al lag hij laatste! Hij nam risico, viel aan en maakte ook wel eens een foutje, maar hij had heroïsche races zoals de GP2 race in 2006 in Turkije. Gelukkig hebben we de beelden uit 2006 nog. Voor iedereen die twijfelt aan het inhaaltalent van Hamilton en voor alle Lewis fans: Zijn beste race ooit! Het zou voor de Formule 1 fans een zege zijn als de oude Lewis in Spa aan de start staat.

lseNan1ODY8

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"