De klassenjustitie in de Formule 1 liet weer van zich horen. De heren van de wedstrijdleiding die doorgaans ieder pietluttig ding bestraffen met vijf of tien seconden tijdstraf, strafpunten op licenties en zonder een seconde te twijfelen de uitslag van een race drie keer aanpast, was het spoor in Duitsland bijster. Lewis Hamilton deed iets wat een coureur niet behoort te doen: De pitlane inrijden en net voordat de muur van de pitstraat begint via het gras terugkeren op de baan. Door deze 'slimme' actie scoorde Hamilton zijn zege. De bizarre actie had een groot effect op de uitkomst van de race, want was Lewis wel naar binnen gereden dan had hij de leiding in de race niet in handen gehad. Bijzonder is dat de wedstrijdleiding tijdens de race geen onderzoek instelde, maar dit pas na de race deed. Wederom stond de uitslag van een Grand Prix twee uur lang op losse schroeven. Uiteindelijk volgt het besluit om Hamilton en Mercedes geen straf te geven. Een zeer vreemde beslissing want de regels zijn duidelijk. Zoals Tom Coronel gister al zei: 'Het is inconsequent'. Coureurs worden de laatste jaren voor de meest stupide dingen bestraft. Denk aan Vandoorne in Spanje die eraf schiet in de de bochtencombinatie 1-2, de uitloopstrook keurig neemt maar net rechts van een paaltje terug op de baan komt. Tja, Stoffel... dat had links moeten zijn. Hoppa! 5 seconden tijdstraf. Of neem nu Kimi Raikkonen die met twee wielen over de witte lijn voor de ingang van de pitstraat rijdt in Baku in 2016 om zo te slipstreamen bij de Red Bull voor hem die wel de pits indook. Foei Kimi! Vijf seconden aan je broek en nooit meer doen! Twee jaar later rijdt Magnussen de Toro Rosso van Gasly in Baku op hetzelfde rechte stuk de muur in: Geen straf! Perez en Hartley kregen tijdens de GP van Bahrein liefst dertig seconden tijdstraf voor het niet in formatie rijden tijdens de opwarmronde! Of de ene touché bestraffen met vijf seconden tijdstraf en de andere met tien seconden. Niemand die het nog begrijpt!
Voor de Formule 1 is het bijzonder slecht dat de regels steeds op een andere manier worden geïnterpreteerd, waardoor de uitslagen van races ter discussie staan. Waarom bekijkt de wedstrijdleiding het incident van Hamilton niet tijdens de race? Waarom volgt er geen straf, terwijl de overtreding toch duidelijk is? Geef Lewis een drive through, waarmee hij verplicht zijn ritje door de pitstraat af zou leggen wat hij voornemens was om te maken. Het niet bestraffen van Hamilton zorgt voor volop onbegrip bij en speculatie door de fans. Werd Hamilton niet bestraft omdat hij in een Mercedes reed en het de thuisrace van Mercedes was? Of werd hij niet bestraft omdat hij Lewis is en dit voor het WK gunstig is? Terechte vragen waarop ook wij het antwoord niet kunnen geven, en niet alleen wij. Geen enkele Formule 1-journalist kan hier nog een passend antwoord op geven, maar we gaan het toch proberen. Volgens de wedstrijdleiding was er sprake van miscommunicatie tussen coureur én team en was er geen sprake van een gevaarlijke situatie omdat het veld achter de safety car reed. Duidelijk toch? Alleen hoe zit het dan met de voorbeelden die we hierboven aanhalen die wel bestraft werden? En het hard roepen van SORRY is dat tegenwoordig genoeg om een straf te ontlopen? Ik geef het op, maar mijn college René Oudman gaat zo meteen uitleggen waarom, volgens de wedstrijdleiding, Hamilton niet bestraft werd.
Meest gelezen