Waar Red Bull twee jaar geleden de Formule 1 nog als nooit tevoren domineerde, staat het team momenteel op de vierde plaats in het constructeurskampioenschap. Max Verstappen beschikt niet over een auto die goed genoeg is om de McLarens het vuur aan de schenen te leggen, terwijl er ook twijfels bestaan over de Red Bull-motor voor 2026.
Het team uit Milton Keynes bouwt immers voor het eerst een eigen krachtbron en wil eigenlijk direct de strijd aangaan met topmerken als Mercedes en Ferrari. Voormalig Formule 1-coureur Johnny Herbert ziet dat echter niet gebeuren.
"De mensen die er nu werken, denk aan ontwerpers, aerodynamicaspecialisten, chassisontwikkelaars en werknemers voor de krachtbron, moeten zich nu bewijzen", vertelt Herbert tegenover Thunderpick. "Veel andere mensen die hebben bewezen dat ze een zeer belangrijk onderdeel van Red Bull waren, zijn vertrokken. Daarom zijn ze in zeer korte tijd teruggevallen."
Herbert vraagt zich hardop af of Red Bull dat wel kan omdraaien richting 2026. "Dat heeft te maken met de aerodynamica en het chassis, maar ook met de krachtbron. Dat wordt een enorme uitdaging nu ze de motor zelf gaan bouwen. Ten eerste moet je een F1-motor produceren met alle technologie die daarbij komt kijken, terwijl je ook nog een motor moet bouwen die even goed of beter is dan bijvoorbeeld het zeer ervaren Mercedes-Benz."
En dat wordt een lastig verhaal, denkt Herbert. "Het wordt een gestickerde Ford-motor, maar dan in eigen beheer gebouwd. Het wordt dus ook interessant of ze dat (Mercedes uitdagen red.) kunnen realiseren. Verwacht ik volgend jaar een comeback te zien? Nee."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!