Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel: "Als Verstappen rustig rijdt kan Perez hem niet eens bijhouden"

Kon Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi meer doen om teamgenoot Sergio Perez te helpen in de strijd met Charles Leclerc? Als het aan de mannen van de Formule 1-podcast van RacingNews365 ligt niet.

In de Grand Prix van Abu Dhabi was er voor Red Bull en Sergio Perez nog één duidelijk laatste doel, namelijk de eerste 1-2 finish van Red Bull ooit in de eindstand van het kampioenschap in de wacht slepen. De Oostenrijkse renstal won eerder in het seizoen al de titel met Max Verstappen en ook de constructeurstitel ging naar Milton Keynes. Maar de tweede plek in het klassement der coureurs was dus nog tot de laatste race spannend. Charles Leclerc en Perez gingen met evenveel punten de laatste race van het seizoen in. Na de controverse binnen Red Bull in Brazilië, waar Verstappen een teamorder negeerde om zijn teamgenoot erlangs te laten, liet de Nederlander weten zijn teamgenoot in Abu Dhabi te helpen om die 1-2 te kunnen pakken. Het mocht echter niet baten, want Leclerc finishte voor Perez, wat betekent dat de coureur van Ferrari boven de Mexicaan eindigde in het klassement. Verstappen won daarentegen de race met relatief gemak. Kon Verstappen in Abu Dhabi meer doen om zijn teamgenoot te helpen? Die vraag gooide Joris Mosterdijk op in de Formule 1-podcast van RacingNews365 . F1-kenner Ruud Dimmers denkt van niet. "Hij heeft hem een klein 'sleepje' gegeven in de kwalificatie waardoor ze op 1 en 2 op de grid stonden. Daarmee heeft Checo alles in handen om het cadeautje uit te pakken. In de race heeft Max in sommige fases denk ik ook wel een klein beetje ingehouden om te zorgen dat Checo een beetje op die twee seconden bleef en net wel die tow heeft en hij een paar tienden kan pakken. Wat moet je nog meer doen?", vraagt Dimmers zich af. Hieronder gaat het artikel verder. Onderin het artikel is de podcast te beluisteren.

Bandenslijtage

"Max heeft hem nooit in de weg gereden, hij heeft hem op sleeptouw genomen", gaat coureur Tom Coronel verder. "Als bij Max de banden heel blijven, dan zouden ze bij Checo ook heel moeten blijven. En daar zat heel duidelijk het probleem, want Checo kon niet de pace rijden die Max constant met die banden reed. Maar op een gegeven moment moest Checo afhaken en voor die tweestopper gaan." "Die eerste stint was om te huilen, in één keer waren zijn banden gewoon op", constateerde Dimmers. "Hij lag drie à vier seconden voor en in één keer zie je die rondetijden instorten en daarmee werd eigenlijk het hele plan om zeep geholpen en kwam hij op een tweestopper te staan."

Coronel: "Dat zegt genoeg"

Perez kwam tijdens de race met een opvallende uitspraak. Hij zei namelijk dat hij veel tijd verloor achter zijn teamgenoot, terwijl hij er ruim twee seconden achter reed. "Dat was wel een beetje en clowneske uitspraak", is Dimmers van mening. "Hij heeft nooit binnen de twee seconden gezeten van Max en als je wel binnen die twee seconden zit, krijg je op die twee lange rechte stukken slipstream en win je zo twee, drie, vier tienden van een seconde. Maar toen kwam dus de boardradio dat Max harder moest en toen was het gewoon janken, want Perez was nergens." Ook Coronel heeft een duidelijke mening over de uitspraak van de Mexicaan. "Die opmerking die hij daar maakte, dat was weer zo'n opmerking die hij ook in Brazilië maakte. Door op één of andere manier te laten zien dat hij ook de nummer 1 coureur zou kunnen zijn. Hij is op sleeptouw genomen, bij hem gingen de banden wel stuk, bij Max niet. Dat is het hele bewijs. Als Max rustig rijdt, kan hij het al niet bijhouden. Dat zegt toch genoeg."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi