Na een kwart van het Formule 1-seizoen 2025 kijkt Max Verstappen tegen een achterstand van 32 punten aan in het strijd om de wereldtitel bij de coureurs, terwijl Red Bull maar liefst 141 punten moet toegeven op McLaren in het constructeurskampioenschap. Willen Verstappen en Red Bull de titelaspiraties levend houden, dan zal het gat met het team uit Woking snel moeten worden gedicht, te beginnen met een nieuwe update in Imola.
In de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365 wordt de volgende stelling voorgelegd aan de heren Tom Coronel en Ruud Dimmers: bij een mislukte Imola-update van Red Bull kan Max Verstappen zijn vijfde wereldkampioenschap definitief vergeten. "In principe wel", aldus Coronel. Daar kan Dimmers zich in vinden. "En dan gaat het ook over de eventuele downgrade van McLaren in Barcelona."
Dimmers vervolgt: "Je hebt nu zes races in acht weken, dus je gaat een hele cruciale fase in. Je hebt de eerste zes gehad. De achterstand is eigenlijk onnodig groot geworden in de afgelopen Grand Prix, mede door de sprintrace. Qua tempo zit je er heel ver achter, dus er moet wel echt iets gebeuren. En het is wel een beetje zo'n nu of nooit-moment."
"Je moet in Imola zelf de stap zetten en dan moet je hopen dat de remmende werking eigenlijk in Barcelona komt. Als dat niet gebeurt... McLaren was zo dominant en is zo dominant onder alle omstandigheden. Of het nu regent of droog is, en des te warmer het wordt, des te beter het is voor die McLaren met de banden. Het is wel heel lastig."
Anderen bekeken ook:
'Niets is veranderlijker dan F1'
Coronel neemt het vervolgens over. "Hoe dichtbij kan je komen?", zo stelt hij zichzelf de meest belangrijke vraag vanuit het oogpunt van Red Bull. "Het gaat dus twee kanten op. Red Bull zou wat dichterbij moeten komen. En McLaren wordt, als we de verhalen moeten geloven, iets geremd. En daar bedoelen we mee dat ze geremd worden vanwege strengere regels rond de flexwings vanaf Barcelona."
"Dit is dus stap één, maar Barcelona zou de tweede stap moeten zijn. Is het daar dan niet on-par, dat ze een beetje samen kunnen spelen, dan kan je inderdaad het wereldkampioenschap een soortement van in de prullenbak flikkeren. Maar er is niets veranderlijker dan de Formule 1. We hebben het zelf gezien met Max, ook in de voorgaande jaren... Hoe hij op de een of andere manier toch naar voren weet te stormen, op de een of andere manier toch punten weet te pakken en slim en constant weet te zijn."
"En laat die twee McLarens elkaar maar het leven zuur maken in wie de wereldkampioen kan worden. Wie weet kan Max dan toch nog stiekem een klein beetje meedoen. Voor hetzelfde geld vliegen ze er een keer vanaf en dan heb je de hele achterstand qua punten weer ingelopen."
Dimmers: "Je hebt die structurele upgrade alleen wel nodig. McLaren is nu zó sterk. Je moet blij zijn dat ze regelmatig foutjes maken en dat Max er wereldrondjes uitperst in de kwalificatie, waardoor ze niet meteen van de eerste startrij vertrekken. Dan kan je nog een beetje met de ellebogen vechten. Miami was natuurlijk eigenlijk een kansloze missie voor Max, maar hij zorgde wel voor het vermaak in de eerste 15 rondjes."
"En toen was het ook helemaal klaar. Maar de rest, en dat moeten we ook niet vergeten... McLaren zit gewoon op een hoog niveau en Verstappen, Mercedes en Ferrari, met Ferrari nog wat minder... Maar Verstappen en George Russell zitten daar eigenlijk weer een beetje achter. Ik denk dat de rest eigenlijk dichter bij elkaar zit dan... Ik denk dat McLaren in wezen een soort van RB19 heeft gebouwd, die altijd en overal goed gaat."
Beluister hieronder de volledige podcast!
Ook interessant:
Verstappen wacht weekend van de waarheid in Imola
De GP op Imola is de race die Marko typeerde als de race waarin Red Bull en Verstappen de laatste stap richting McLaren moeten kunnen zetten. Reëel of ijdele hoop, Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!