De race in Silverstone was alles behalve slaapverwekkend. Het begon met een zware crash en het eindige met een gevecht tussen vier à vijf man voor podiumplaatsen. Tussentijds gebeurde er nog iets interessants. Yuki Tsunoda nam teamgenoot Pierre Gasly mee in zijn spin toen hij de Fransman probeerde in te halen. Niet alleen liep de auto van Gasly schade op waardoor hij uitviel, maar ook Max Verstappen liep schade op toen hij door de brokstukken van de AlphaTauri reed. In de nieuwste Formule 1 RacingNews365 podcast bespreken autocoureur Tom Coronel, Formule 1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk dit voorval. Hoe zou teambaas Franz Tost hebben gereageerd op het incident tussen zijn AlphaTauri-coureurs? Coronel vertelt Tost goed te kennen doordat de Oostenrijker ooit zijn manager was. Hij heeft dan ook zo'n vermoeden hoe Tost geageerd heeft. "Ik kan je vertellen, hij (Tost) heeft die twee (Tsunoda en Gasly) met de koppen tegen elkaar aan geslagen", begint Coronel. "Dat is namelijk hoe hij is. Hij draait nergens omheen, hij is recht voor zijn raap. Ze hebben serieus op hun klote gehad." Coronel is het echter eens met de FIA dat Tsunoda de schuldige is in dit verhaal. "Hij nam het risico, maar hij haalde het niet en hij spinde. Gasly kon er niks aan doen." Dimmers is het eens met Coronel en vindt het 'vooral zuur' voor het zusterteam van Red Bull. "Ze hadden een dubbele puntenfinish kunnen halen, terwijl het hele weekend super slecht voor ze ging." In tegenstelling tot de Italiaanse renstal profiteerden andere teams uit de middenmoot wel van de vele uitvallers. Denk bijvoorbeeld aan de eerste F1-punten voor Mick Schumacher in de Haas.
Niks lulliger dan je teamgenoot van de baan rijden
In tegenstelling tot vorig jaar deed Tsunoda het tot aan de Canadese Grand Prix goed. In het vorige seizoen kwam hij nog vaak in aanraking met de muur en maakte hij hier en daar knullige fouten. "Nu maakt hij toch ineens een rookie mistake , want er is niks lulliger dan je teamgenoot van de baan rijden", is Dimmers van mening waarna hij vervolgens aan Coronel vraagt of hij dit in zijn carrière ooit heeft meegemaakt. "Nee, ik vind het een hele rare manier van bewijsplicht. Ik heb respect voor mijn teamgenoot", antwoordt Coronel en geeft aan dat zoiets vaak gebeurt bij coureurs die in paniek zijn. Volgens Dimmers had Tsunoda het heel anders op kunnen lossen. "Als hij echt sneller was dan kwam die team-call (om hem langs te laten, red.) wel."
Meest gelezen