In Rusland en Turkije waren de motorwissels van respectievelijk Max Verstappen en Lewis Hamilton het gesprek van de dag. Beide titelkandidaten kregen (deels) een nieuwe krachtbron, waarmee het seizoen moet worden uitgereden. Twijfels over de betrouwbaarheid blijven er volgens Tom Coronel altijd een een beetje, vooral in het kamp van Mercedes. In de nieuwste podcast van RacingNews365 bekijkt Coronel tezamen met Ruud Dimmers de motorensituatie bij Red Bull en bij Mercedes.
Op de vraag of Honda de krachtbron qua prestaties niet wat naar beneden heeft geschroefd, om zo de laatste races met meer vermogen te kunnen rijden, antwoordt Coronel dat dit niet het geval kan zijn. "Nee, we zijn aan het racen! Dat apparaat staat altijd open, je gaat er altijd maximaal voor. Je gaat de andere teams en coureurs geen cadeautjes en punten geven." Dimmers is het met Coronel eens. "Je gaat als team niet zeggen het dit weekend even rustig aan te doen, omdat het niet nodig is."
Toch heeft Max Verstappen volgens beide heren wel degelijk wat voorzichtiger gereden tijdens de Grand Prix van Turkije. "Max heeft zitten sparen", vervolgt Dimmers. "Hij wist al dat hij hem niet kon winnen, dan ga je geen risico's nemen, en zet je alles een standje terug. Maar goed, Valteri Bottas (leider in de race, red.) gaf ook niet alles. Lewis Hamilton moest daarentegen wel knokken, al had hij een wat nieuwere motor."
Coronel denk dat er tijdens de laatste races van het seizoen nog wel wat kan gebeuren op motorisch gebied, vooral bij Mercedes. "Vorig jaar ging het gerucht al dat ze de motor hadden teruggeschroefd in Abu Dhabi. In de laatste race wil je maximaal gaan, maar op een gegeven moment heeft de krachtbron een bepaalde stressfactor. Dan zal de motor iets omlaag moeten, want je wil niet dat je motor ploft. Dat ziet de hele wereld, een Mercedes-motor die ploft. Dat is écht slecht voor je naam."
"Krijgt Lewis, of juist Max, dan toch nog ergens te maken met een klein probleem?" Volgens Dimmers en Coronel wordt er in ieder geval zorgvuldig gekeken bij de rivaliserende renstallen. "Alles wordt natuurlijk gesimuleerd om te kijken wat er nog kan gebeuren." Dimmers verwacht dat Verstappen een klein voordeel heeft met de betrouwbaarheid van de Honda-motor. "Bij Honda ziet het er allemaal gewoon nét wat beter uit." Met nog zes races te gaan en slechts zes punten verschil in het titelgevecht tussen Verstappen en Hamilton, zullen beide coureurs in ieder geval niet hopen op een motorisch probleem. De volgende beproeving in het WK van 2021 zien we op zondag 24 oktober, tijdens de Grand Prix van de Verenigde staten.
Beluister de gehele podcast hieronder.
Ook interessant:
Verstappen wacht zware opgave in gevecht met Hamilton
Kan Max Verstappen in de Verenigde Staten de leiding in het kampioenschap vasthouden? Autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk blikken in de onderstaande podcast uitgebreid vooruit op het raceweekend in Texas.
Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op