Charles Leclerc pakte de poleposition in zowel Monaco als Bakoe. 'Ferrari is terug!' kopten de Italiaanse kranten al, maar die conclusie is slechts deels waar. In de races kunnen ze immers niet voortborduren op de geweldige kwalificaties. Gevraagd waar dat mee te maken heeft, voeren autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers in de nieuwe podcast van RacingNews365 twee argumenten aan. "Voor mij is het gewoon duidelijk dat de ze de auto voor één ronde héél snel weten te maken. Dat heeft te maken met het laden van het hybridesysteem. Dat systeem is nog niet sterk genoeg dat ze dat continu en over een langere afstand in kunnen zetten", zo legt Tom Coronel uit. "In die ene ronde komt dat dan wel goed, maar dan weet je ook dat het in de race niet goedkomt. Dat is waar Ferrari nu de focus op moet leggen." Gesprekspartner Ruud Dimmers bevestigt instemmend de woorden van Coronel, maar voegt daar een tweede verklaring aan toe. "Ze komen nu zo'n 20 tot 30 pk te kort. Ze hebben een beetje het probleem dat Honda voorheen altijd had, namelijk dat de hybridesystemen niet snel genoeg opgeladen worden." "Daar komt echter nog eens bij dat die auto werkelijk banden vreet", vervolgt Dimmers. "Als je kijkt naar alle races van dit seizoen, dan zie je dat Ferrari heel snel door het rubber heen gaat", vervolgt hij, waarop hij direct bijval krijgt van Coronel. "Dat is waarom ze zo snel zijn in de kwalificatie. Het betekent dat die auto de grip echt pakt, en als je te veel pakt, dan vreet je ze te snel op. Onder een auto met veel grip werkt een auto heel snel, maar de hoeveelheid grip neemt dan ook heel snel af, want je vraagt te veel van die banden. Het is goed voor een snel rondje, maar niet voor de levensduur van de band." Volgens Coronel kampten Verstappen Red Bull gedurende de eerste paar races met dezelfde problemen, zij het in iets minder mate: "We zagen dat de Mercedes wat zuiniger met de banden omsprong dan de Red Bull."
Meest gelezen