Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Tom Coronel

Coronel geniet van ontwikkeling zoon Rocco: "Daar heb ik echt geen moeite mee"

Rocco Coronel maakt grote stappen in de wereld van de autosport. Vader Tom Coronel geniet van zijn rol als coach en vader van zijn talentvolle zoon, maar is tegelijkertijd niet bang om hem los te laten, mocht dat beter zijn voor Rocco's carrière.

Rocco Coronel Tom Coronel
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Rocco Coronel zit momenteel in zijn eerste jaar na de overstap vanuit het karten. Het 14-jarige talent rijdt in het Ginetta Junior Championship, waar hij een ongekende dominantie vertoond. Na 15 races staat de teller op 11 overwinningen en 14 podiumplaatsen. Coronel lijkt dus op weg naar zijn eerste titel in zijn eerste seizoen in de auto's. 

Rocco wordt begeleid door vader Tom Coronel, die op zijn beurt natuurlijk ook een behoorlijk palmares heeft opgebouwd in de autosport. Vader-zoon-combinaties in de autosport zijn niet bijzonder, ook niet bij de familie Coronel, want Rocco kreeg de liefde voor de autosport met de paplepel ingegoten. "Hij (Rocco) ging altijd met mij mee naar alle circuits en de studio, dus voor hem in het allemaal heel normaal", vertelt Tom Coronel in gesprek met RacingNews365.

Wanneer het succes komt, komt ook de media-aandacht. Zo ook bij The Racing Day op het TT circuit van Assen, waar de familie Coronel aanwezig is. "Ik geniet er altijd wel van. En ik laat hem ook helemaal zijn eigen ding doen. Hij moet niks, hij heeft geen verplichtingen. Maar het is wel grappig dat mensen hem hier natuurlijk gaan herkennen. En dat ze allemaal met hem op de foto willen."

Loslaten

De oudste Coronel geeft zijn zoon daarbij alle ruimte om te kiezen wat hij wel en niet wil: "Hij moet het helemaal zelf doen en ik assisteer hem. Maar hij zegt ook altijd: 'Op de circuits ben je 90% coach en 10% papa overdag. En 's avonds om een uur of 7, dan word je weer 90% papa en 10% coach'. Ik probeer hem gewoon te helpen. Hij heeft ook een beetje dat hij zichzelf wil zijn. Dat vind ik ook mooi. Je moet ook een beetje tegenstribbelen. Anders word je zo'n ja-en-amen-typetje. Dat werkt ook niet."

"Je moet een beetje je eigen gevoel laten spreken. En een puber, dat hoef ik je niet uit te leggen. Dat gevoel is af en toe wel serieus bijzonder is. En als vader zijnde, dan denk je: 'Ook goed. Als jij links wil, dan gaan we even links'. En dan komt hij er vanzelf wel weer. Nee hoor, het is leuk om te zien hoe die hele ontwikkeling gaat."

Rocco zet momenteel nog zijn eerste stappen in de autosport als broekie van 14 jaar oud, maar iedereen ontwikkelt zich en wordt ouder. Dan komt er een tijd van loslaten. Daar zal Tom naar eigen zeggen geen moeite mee hebben: "Op een gegeven moment is hij natuurlijk volwassen en dan moet je hem loslaten. En daar heb ik helemaal geen moeite mee. Echt niet."

"Ik heb al wel eens tegen Rocco gezegd: 'Als je iemand kent die jou misschien beter kan helpen om verder te komen, laat het mij maar weten'. Ik heb er echt geen moeite mee. Als ik maar zeker weet dat hij beter is. Ik vind het gewoon leuk om te zien hoe mensen zich ontwikkelen."

Ook interessant:

Max Verstappen werkte een zeer teleurstellend weekend af in Hongarije. Hij eindigde nog wel in de punten, maar het is de vraag of hij dit jaar nog een race gaat winnen. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!

Claim jouw cap!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Watkins Glen 16 auto's betrokken bij enorme kettingbotsing in supportklasse NASCAR