Na twee Grands Prix lijkt de gedroomde titel voor Max Verstappen erg ver weg. Een uitvalbeurt en een derde plaats zorgen voor slechts vijftien punten achter de naam van de Nederlander, terwijl de Mercedes-coureurs een vliegende starten kenden. Mede door de overmacht van hun bolide, die twee keer huishield op de Red Bull Ring. Hamilton en Verstappen zijn een klasse apart "Verstappen en Hamilton zijn met afstand de twee beste coureurs op de grid. Het was geweldig om ze in actie te zien tijdens die natte kwalificatie. Je zag dat ze echt een klasse apart waren, maar ook dat de Mercedes een veel betere auto is. In de regen reed die op rails", opent Dimmers. "Eens, 100% mee eens. Alleen hebben we een probleem. De een heeft een mitrailleur de ander een kapmes. Ze hebben geen gelijke wapens. Het is gewoon een ongelijke strijd. De rest is goed, het zijn allemaal goede coureurs, maar dit zijn er twee die exceptioneel goed zijn. Max en Lewis zijn van het kaliber Senna en Schumacher. Wat de organisatie zou moeten doen, is zorgen dat ze in één team komen, dan krijg je een prachtige titelstrijd. Nu niet", concludeert Coronel. "Je mist nu het gevecht. Het is net als met Senna in zijn laatste McLaren-jaar, die moest strijden tegen het machtige, 'actieve' Williams. Een oneerlijke strijd", vult Dimmers aan. Is de titel al verloren of gloren er nog kansen? "Dit was niet waarop ze vooraf hadden gehoopt. Red Bull ging er vanuit dat het gat de helft kleiner zou zijn. Ze zitten er beter bij dan de afgelopen jaren, hebben een stap gezet, maar Mercedes ook. Van Red Bull weten we dat ze gedurende het seizoen nog doorontwikkelen en in staat zijn om het gat te dichten, maar dan kijk je wel tegen een grote achterstand aan", analyseert Tom Coronel. "Voorafgaand aan het seizoen zeiden we dat Max minimaal een van die twee races op de Red Bull Ring moest winnen. Het werden er nul. Hij staat al een straatlengte achter in het WK en bij de constructeurs is de rol van Red Bull nu al uitgespeeld. Juist de Red Bull Ring had een circuit moeten zijn voor hem en zijn auto, hij won er immers de voorbije twee jaar. Dan is het toch erg jammer dat Mercedes dit jaar wéér zo dominant is", verzucht Dimmers. Is Verstappen teleurgestelder dan hij na afloop liet blijken? De Nederlander koos zijn woorden erg zorgvuldig, herhaalde meermaals 'we zijn te langzaam', maar zijn lichaamshouding liet weinig te raden over: de teleurstelling droop er vanaf. "Logisch! Je gaat voor de titel en dan wil je winnen. Uitvallen daarbij is killing, want dan loop je een achterstand op. Race nummer een had hij mogelijk zelfs kunnen winnen, de pace was er erg goed. Je ziet wel een soort acceptatie bij Verstappen. Hij wordt ouder en rustiger, kiest zijn woorden zorgvuldig. Hij wil gewoon kampioen worden, maar op een gegeven ogenblik moet je accepteren dat het ook dit jaar weer erg moeilijk gaat worden. Maar, ik vlak hem nog altijd niet uit. In Hongarije zal hij gretiger zijn dan ooit te voren", blijft Coronel optimistisch. "Max gaat voor de titel, die rijdt niet mee om twee races per jaar te winnen. Als die zes races zou winnen en dan de titel net mis zou lopen, dat zou hij kunnen accepteren. Max zag hoe Lewis met hem kon spelen tijdens de race, door het gat te managen zoals hij dat wilde. Dat deed echt ongelooflijk pijn, dat is het meest frustrerende voor een coureur: je geeft maximaal, maar je komt geen millimeter dichterbij", aldus Dimmers. "Honda komt daarbij nog altijd tekort ten opzichte van Mercedes, dat op alle vlakken net wat beter is. Helaas al voor het zevende jaar op rij. Nadeel daarbij voor Verstappen is dat er maar drie coureurs zijn die een race kunnen winnen dit jaar: Lewis, Valtteri en Max. Eigenlijk wordt hij iedere race minimaal derde als hij finisht. Ferrari is compleet weggevallen en Albon komt niet in de buurt." Zit de wereldtitel er nog in dit jaar? Coronel: "Poeh! Als optimist ga ik nog altijd voor de 50-50! Als realist is het 10% wel en 90% niet, maar ik blijf een optimist." Dimmers: "Ik vrees van niet, maar voor mij was Hamilton altijd al de grote favoriet. Mercedes is al jaren zo dominant. Je hebt wel eens gekke dingen gezien tijdens een seizoen, zoals met Brawn GP in 2009, die waren mega dominant in de eerste races en werden toen bijgehaald. Verschil is dat Mercedes niet een trucje heeft, ze zijn gewoon bulletproof." "Het is zo'n geoliede machine. Die verliezen hun vorm niet zo snel. De voorsprong die ze hebben raken ze niet snel kwijt. Als anderen drie of vier tienden winnen, dan haken ze pas aan. Dan zijn ze nog niet sneller. Ik zie Mercedes de komende jaren altijd voorin meestrijden en vrees dat ze voorlopig niet te pakken zijn", vult Coronel aan. Note: voor de volgers van onze podcast: deze week helaas geen podcast, maar we hebben Tom en Ruud een aantal stellingen voorgelegd die we de revue laten passeren op onze site. Volgende week zijn we weer terug met de podcast!
Meest gelezen