Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Dakar Rally nieuws 2025

Coronel komt bij na 'heftige' marathonetappe: "Het was echt heel zwaar voor mensen"

Tim en Tom Coronel zijn veilig over de streep gekomen in de monsterlijke marathonetappe van de Dakar Rally. Onderweg liepen de broers tegen heel wat problemen aan, maar uiteindelijk eindigden ze op een keurige 29e plaats. Tom doet zijn verhaal vanuit het bivak.

Coronel etappe 2
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Tom Coronel

Wát een loodzware dagen hebben de deelnemers in de Dakar Rally beleefd. De marathonetappe van 48 uur leverde een aantal grote verliezers op, maar Tim en Tom Coronel horen daar gelukkig niet bij. Onderweg zorgden gebroken veren wel voor fikse problemen, al eindigen de broers uiteindelijk op een knappe 29e plaats. Tom vertelt over de etappe tegenover RacingNews365.

"Dat waren twee interessante dagen", stelt Tom. "Het eerste gedeelte was even jammer, want we kwamen twee keer vast te zitten. Dat kwam omdat er vier van de acht veren waren gebroken, echt drama. Het schijnt gewoon een productiefoutje te zijn, want je kan die veren helemaal niet breken. Dat mag helemaal niet, dus ze (de leverancier red.) zeggen ook dat het gewoon om een productiefoutje gaat. Eén van die mensen vliegt vanavond zelfs terug om het met de fabriek te bespreken. Zo serieus pakken ze het op, dus dat is heel goed."

Toch was het wel een groot probleem. "Eén veer zat helemaal verwikkeld in de andere. Die moesten we losmaken en dan draaien we hem eronder uit. Uiteindelijk hebben we hem dus losgemaakt en vastgezet met een slangenklem, zodat hij niet meer kon schuiven. Daardoor stond de auto wat hoger. We kwamen namelijk twee keer vast te zitten op een punt waarvan we dachten: 'hoe kan dat dan?' Maar ja, als de veer afbreekt, staat de auto logischerwijs gewoon tien centimeter lager. Het was even jammer, maar hoort er ook bij, de mechanische dingetjes. Het is wel belangrijk, maar ook niet belangrijk."

De conclusie? Tim en Tom hebben een machtig avontuur beleefd. "Gisteren echt hele heftige duinen, dat ik dacht: 'wauw, ze beginnen lekker aan de etappe'. Dat blijkt ook, want er waren vanochtend nog zo'n dertig auto's niet binnen. Het was echt heel zwaar voor mensen, daar ben ik van overtuigd. Tim en ik hebben nog een heel gedeelte in het donker gereden. We zeiden: 'wat er ook gebeurt, we blijven zolang mogelijk doorrijden'. Voor ons stopte al iemand, dus wij zeiden: 'fuck it, we gaan gewoon door'. Dat was heel stoer, want we hebben nog een klein halfuurtje helemaal in het donker gereden, ook heel voorzichtig op navigatie. Maar dat gaat dan best wel makkelijk, omdat je snelheid wat lager ligt."

Het tweede deel ging heel goed, zo deelt Tom. "Het ging goed. We hadden een goede snelheid te pakken. Eén keer eventjes de weg kwijtgeraakt, dus dat was jammer. Het scheelde zeker 15 minuten. We zijn een beetje aan het zoeken en draaien geweest, want we zaten er helemaal naast. We hebben één afslag verkeerd ingeschat. Die hadden we naar rechts moeten nemen en wij gingen naar links. Dan zit je zo ver weg en weet je het niet, dus ik zei: 'terug naar het parcours wat we gereden hebben. Dan kan ik het navigatiesysteem doen en daar weer oppakken'. Je weet alleen niet op welke kilometers je zit, dus je wacht tot er één auto aankomt. Daar rijd je achteraan en probeer je herkenningspunten te zoeken. Uiteindelijk vonden we het. Voor de rest had Tim goed de snelheid erin. Navigeren ging naar mijn idee heel erg goed, behalve één foutje. Ik weet zeker dat we goed bezig zijn als we zo doorgaan. Maar het was een heftige. Ze hebben duidelijk gemaakt dat de Dakar Rally gelijk full pool is."

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Gedwongen exit Sainz na ingrijpen FIA in Dakar Rally