Max Verstappen krijgt na Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alex Albon en Sergio Perez een nieuwe teamgenoot bij Red Bull Racing. Met slechts elf Grands Prix achter zijn naam gaat Liam Lawson plaatsnemen naast de Nederlander. Maar kan de Nieuw-Zeelander minimaal hetzelfde gaat doen als Perez en kan hij juist wél dat stapje zetten wat de Mexicaan niet kon doen? Tom Coronel en Ruud Dimmers bespreken het in de Formule 1-podcast van RacingNews365.
Coronel trapt af: "Dat heeft hij in het verleden ook gedaan, maar je moet hem wel de tijd geven. Ik denk dat dat altijd het allergrootste probleem bij Red Bull is geweest. Hebben ze ervan geleerd dat ze mensen iets meer tijd geven? Ik had altijd het idee: ze beginnen nu te rijpen en dan worden ze vervangen. Dat is het enige. Ik begrijp deze keuze en ik begrijp ook dat als je een toekomst wilt bouwen, dat je aan Lawson een hele goede hebt. Maar dan moet je hem ook af en toe even beschermen in plaats van hem onder druk te zetten."
Dimmers neemt het vervolgens over. "Het zijn grote schoenen om te vullen. Als je kijkt wie Max op een gegeven moment allemaal heeft afgeslacht... Daniel Ricciardo, Pierre Gasly. Ik vond Gasly nog eigenlijk de beste gezien de geringe hoeveelheid ervaring. En dan had je nog Alex Albon. Maar Lawson gaat het heel erg zwaar krijgen en ik denk dat het vooral mentaal heel zwaar is. Als je weet dat jouw teamgenoot vier keer op rij wereldkampioen is geweest en de beste coureur van de wereld is... Op Kyle Larson (NASCAR-coureur, red.) na dan natuurlijk", zo zegt de F1-kenner met een knipoog.
'Anders aangevlogen'
"Ga er dan maar aan staan. En wat ga je doen? Je hebt de eerste vrije training en denkt: ik sta binnen drie tienden van hem, dat is mooi, ik heb hem te pakken. Dan heb je de kwalificatie en dan heb je een sessie zoals Perez en sta je zestiende, terwijl Max de pole pakt. Dan schrijven de media: 'die kan er ook niks van'. En na zijn eerste crash: 'Sergio Perez had dit nog beter gedaan'. Het is dus super moeilijk voor hem."
Maar is het niet zo dat de schoenen in de loop der jaren wat kleiner zijn geworden, omdat alle teamgenoten van Verstappen het lastig hebben gehad? "Nee, want de lat wordt bepaald door Max. En zoals Helmut Marko altijd zegt: dat je drie tienden langzamer bent dan Verstappen, snappen, accepteren en begrijpen we. Maar dat je acht of negen tienden langzamer bent, dat snappen we niet. Je moet ergens rond die drie tienden zitten. En wat is drie tienden in de Formule 1? Dat is best veel. Tom zegt altijd dat één tiende als autocoureur al veel is. Dus drie tienden is gigantisch", aldus Dimmers.
Maar over hoeveel meter hebben we het dan? Coronel: "Dat is visueel gezien heel weinig, maar in de praktijk is het zo: dit is hem niet, hij heeft het niet. Waarom zit hij dan in de Formule 1? Maar dat is natuurlijk ook het probleem als je de teamgenoot van Verstappen wordt. Ik had het anders aangevlogen. Ik had Yuki Tsunoda erin gezet en Lawson nog even bij RB gehouden om te rijpen. En dat hij sterk is, dat weet ik. Je moet alleen iets laten rijpen. Maar als je iets tijdens het rijpen gaat vermoorden, dan gaat het hem niet worden. Het wordt een hele bijzondere."
Ook interessant:
Er wordt niet meer geracet, maar de Formule 1 zit nog zeker niet in haar winterslaap. Bij Red Bull gebeurde er namelijk nog genoeg rond de teamgenoot van Max Verstappen. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hebben daar een uitgesproken mening over en die hoor je in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!