Lando Norris begon uitstekend aan het nieuwe seizoen met een zege in Australië, maar sindsdien lijkt het steeds verder bergafwaarts te gaan voor de Brit. Hij won daarna enkel nog in Monaco, maar moest verder vooral toekijken hoe teamgenoot Oscar Piastri grote stappen zet op de baan. In Canada bereikte Norris echter een nieuw dieptepunt, nadat de McLaren-coureur in een alles-of-nietspoging achterop Piastri knalde. Norris kon de race niet uitrijden, maar kreeg ook nog een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek.
Autocoureur Tim Coronel en Formule 1-kenner Ruud Dimmers zijn in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast ook niet heel enthousiast over de actie van Norris. "Hij heeft vooral laten zien wat we het al best vaak over gehad hebben, dat hij iets minder stressbestendig is en ook gewoon niet zo heel handig is bij inhaalacties", zo velt Dimmers een eerste oordeel. "Want hetgeen hij nou deed... Ja, je kunt door een muur proberen heen te rijden..."
Coronel oppert echter nog een andere mogelijkheid. "Of hij denkt, weet je wat, ik durf dit risico wel aan. Want uiteindelijk moet één van ons twee zometeen de sterkere zijn. En de volgende keer, als je hem dus zo ziet aankomen, doe je dan hetzelfde?"
"Het was gewoon heel erg dom. Want er was geen ruimte, het was niet dat Piastri naar links bewoog. Het is niet dat hij erlangs reed en naar links, richting de muur. Het was net alsof je in de file zit, dan zit te appen en op je voorganger knalt. En dat je dan zegt, shit. Het was echt heel dom. Zijn actie in de hairpin was leuk, alleen weet je wel dat de ander door die inhaalactie DRS heeft, en je dus weer terugpakt."
"Dan is het beetje kijken wie de grootste ballen heeft. Dat was Piastri in dit geval dan. En uiteindelijk... Voor Verstappen zou het helemaal ideaal zijn geweest als die achtervleugel er ook nog finaal af was. Jongen, dan was ik bij McLaren toch woedend. Maar goed, dit zat er al een tijdje aan te komen en het is niet heel raar dat het Lando Norris is die aan het kortste eind trekt. Want het heeft echt te maken met die stressbestendigheid, dat schakelen..."
Anderen bekeken ook:
Tijdstraf
Coronel en Dimmers zijn het dus wel met elkaar eens over het feit dat die actie compleet onnodig was, maar over de tijdstraf die na afloop volgde was het laatste woord nog niet gezegd. "Dat is toch bullshit", zo stelt Dimmers resoluut. "Kijk, wat je normaal gesproken hebt... Dat kon in zijn geval niet, maar dan krijgt iemand een penalty, rijdt hij de pitstraat nog even een keertje in, stopt hij tien seconden, rijdt hij een rondje en zet zijn auto in de garage. Omdat die straf dan niet meegaat naar de volgende race."
"Hij is gewoon klaar, dus dan is dat het gewoon. Maar als je hem schuldig vindt, dan moet je gewoon een gridstraf krijgen van drie plaatsen voor de race erna. Als je bij een startcrash uitvalt en je wordt gezien als veroorzaker van de startcrash..."
Daar sluit ook Coronel zich bij aan. "Het is geen straf nu, hè? Het is een straf voor de bühne, dat is het juiste woord. Maar niet voor hemzelf. En waar zijn straffen voor? Dat ze zelf daarvan leren, toch? Dus ja, ik vind het nergens op slaan. Zonde van de tijd!"
Ook interessant:
Het venijn zat in de staart tijdens de Grand Prix van Canada. Lando Norris crashte, Max Verstappen profiteerde én Red Bull tekende zonder succes een protest aan tegen winnaar George Russell. Genoeg om na te bespreken dus, iets wat Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid doen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!