Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
F1-nieuws

Coronel legt uit: zo voorkwam Verstappen een uitvalbeurt bij GP Singapore

Max Verstappen finishte de Grand Prix van Singapore als tweede, maar het had weinig gescheeld of de Red Bull-coureur had de finish niet gehaald. Tom Coronel legt uit hoe Verstappen 'om het probleem heen reed'.

Tijdens de kwalificatie en de race had Verstappen grote problemen met zijn Renault-motor. Het opschakelen verliep moeizaam en bij lage snelheden dreigde de motor af te slaan. In gesprek met Racingnews365 legt WTCR-coureur Tom Coronel uit hoe Max ondanks dit probleem de finish haalde.

Verstappen vertelde na afloop van de race dat hij tijdens de Safety Car-periode 'vol gas en met de rem erop reed'. Coronel: "Wat Max daarmee bedoelt is dat hij toeren moest blijven draaien. Zijn motor sprong in neutraal als het toerental te laag was. Normaal heb je dit probleem niet, maar als je in zijn eerste versnelling achter de Safety Car rijdt dan is dat met een goed werkende auto al lastig. Formule 1-motoren zijn niet gemaakt om vijftig per uur te rijden. Bij een lager toerental gaat de auto bokken en in het geval van Max dreigde hij af te slaan."

Coronel legt uit hoe de Red Bull-coureur het probleem oploste: "Verstappen tackelde dit probleem door het toerental hoog te houden, wat extra gas te geven en op bepaalde momenten bij te remmen." Tom vervolgt lachend: "Mensen moeten nu niet denken dat Max rondenlang met een voet op het gas en de andere op de rem reed. Dat doe je tijdens een ronde alleen op de punten dat het echt heel langzaam gaat of momenten waarop je bijna stil komt te staan achter de Safety Car."

Motorleverancier Renault kreeg wederom een veeg uit de pan, maar Coronel is milder gestemd. "Haperende elektronica hoort er soms bij. Natuurlijk is het niet goed, maar het kan gebeuren in de racesport. De omstandigheden in Singapore zijn bijzonder, de mannen werken op de limiet en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Nogmaals, het valt niet goed te praten, maar ik ga niet zeggen dat dit alleen Renault kan overkomen."

Over de prestatie van Max Verstappen is de WTCR-coureur zeer onder de indruk: Waanzinnig! Die kwalificatieronde was super en zijn race ook top. Hij haalde meer dan het maximale uit de auto. Max is dit jaar echt gegroeid en dat zie je ook hoe hij omgaat met zijn problemen. Goede coureurs kunnen om de problemen heen rijden, dat is ook een stukje ervaring dat hij heeft opgedaan. Twee jaar geleden was hem het nog niet gelukt om zo feilloos om die problemen heen te rijden."

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023