vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Coronel legt uit: zo voorkwam Verstappen een uitvalbeurt bij GP Singapore

Max Verstappen finishte de Grand Prix van Singapore als tweede, maar het had weinig gescheeld of de Red Bull-coureur had de finish niet gehaald. Tom Coronel legt uit hoe Verstappen 'om het probleem heen reed'.

Tijdens de kwalificatie en de race had Verstappen grote problemen met zijn Renault-motor. Het opschakelen verliep moeizaam en bij lage snelheden dreigde de motor af te slaan. In gesprek met Racingnews365 legt WTCR-coureur Tom Coronel uit hoe Max ondanks dit probleem de finish haalde.

Verstappen vertelde na afloop van de race dat hij tijdens de Safety Car-periode 'vol gas en met de rem erop reed'. Coronel: "Wat Max daarmee bedoelt is dat hij toeren moest blijven draaien. Zijn motor sprong in neutraal als het toerental te laag was. Normaal heb je dit probleem niet, maar als je in zijn eerste versnelling achter de Safety Car rijdt dan is dat met een goed werkende auto al lastig. Formule 1-motoren zijn niet gemaakt om vijftig per uur te rijden. Bij een lager toerental gaat de auto bokken en in het geval van Max dreigde hij af te slaan."

Coronel legt uit hoe de Red Bull-coureur het probleem oploste: "Verstappen tackelde dit probleem door het toerental hoog te houden, wat extra gas te geven en op bepaalde momenten bij te remmen." Tom vervolgt lachend: "Mensen moeten nu niet denken dat Max rondenlang met een voet op het gas en de andere op de rem reed. Dat doe je tijdens een ronde alleen op de punten dat het echt heel langzaam gaat of momenten waarop je bijna stil komt te staan achter de Safety Car."

Motorleverancier Renault kreeg wederom een veeg uit de pan, maar Coronel is milder gestemd. "Haperende elektronica hoort er soms bij. Natuurlijk is het niet goed, maar het kan gebeuren in de racesport. De omstandigheden in Singapore zijn bijzonder, de mannen werken op de limiet en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Nogmaals, het valt niet goed te praten, maar ik ga niet zeggen dat dit alleen Renault kan overkomen."

Over de prestatie van Max Verstappen is de WTCR-coureur zeer onder de indruk: Waanzinnig! Die kwalificatieronde was super en zijn race ook top. Hij haalde meer dan het maximale uit de auto. Max is dit jaar echt gegroeid en dat zie je ook hoe hij omgaat met zijn problemen. Goede coureurs kunnen om de problemen heen rijden, dat is ook een stukje ervaring dat hij heeft opgedaan. Twee jaar geleden was hem het nog niet gelukt om zo feilloos om die problemen heen te rijden."

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer