Toen Alexander Albon crashte in de Formule 1 Grand Prix van Australië werd in eerste instantie de safety car de baan op gestuurd. 'Mooi!' dachten Mercedes en Ferrari toen ze respectievelijk George Russell en Carlos Sainz naar binnen riepen voor een 'goedkope' pitstop. Maar toen uiteindelijk de rode vlag werd uitgehangen, maakten alle anderen een volledig gratis pitstop, waardoor het voordeel voor Russell en Sainz een nadeel werd. Oneerlijk? De meningen van de heren Tim Coronel en Ruud Dimmers daarover zijn verdeeld als gevraagd wordt of die regel dat je banden mag wisselen tijdens een rode vlag gehandhaafd moet blijven. Dimmers in zijn eentje hinkt al op twee gedachten. "Ik vind het apart, want je verpest er voor een deel wel de race van sommigen mee. Je mag ook dingen aan je auto veranderen en als je schade hebt, kan je die ook gewoon repareren", aldus Dimmers, alvorens hij onderbroken wordt door Coronel: "Die schade snap ik wel, dat heeft te maken met veiligheid."
"Iedereen kan toch een gratis pitstop maken!"
Coronel doet vervolgens een gooi naar waarom die regel überhaupt ooit in het leven is geroepen. "Wellicht dat dat is ontstaan toen mensen over puin heen reden (van de crash die de rode vlag veroorzaakt, red.)." Oneerlijk? Zo ver wil Coronel niet gaan. "Die regel geldt natuurlijk voor iedereen. En ja, als je dan als Mercedes wéér aan de verkeerde kant van de lijn zit, wie zijn schuld is het dan nog? Die van jou of die van alle anderen?" "Ja, maar toch, sommige coureurs hebben er een gratis pitstop bij", haakt Dimmers in, waarna Coronel daar direct weer korte metten mee tracht te maken: "Nee, iedereen heeft eventueel een gratis pitstop! Dat is wat het is. En ik snap dat het frustrerend is als je aan de verkeerde kant van de lijn zit, maar Mercedes is natuurlijk al jarenlang wereldkampioen verkeerde beslissingen nemen op dat vlak. En de jaarlijkse prijs daarvoor? Niet kampioen worden." "Alleen het voelt altijd een beetje dubbel", zo houdt Dimmers tot slot voet bij stuk. Beluister de gehele Formule 1-podcast van RacingNews365 hieronder .
Meest gelezen