Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel: "Norris had, net als Hamilton twee jaar geleden, een straf moeten krijgen"

Lando Norris ontsnapte afgelopen raceweekend aan een straf, nadat hij in natte omstandigheden de ingang van de pitstraat uitgleed over de witte lijn en daarna alsnog - door wederom over de witte lijn heen te gaan - de pitstraat wist te bereiken.

Verschillende coureurs kregen de afgelopen jaren straffen omdat ze over de witte lijn reden bij het ingaan van de pitstraat. Recent nog was het Yuki Tsunoda die tot twee keer toe werd bestraft tijdens de Grand Prix van Oostenrijk toen hij bij het ingaan van de pitstraat een heel klein beetje over de witte lijn reed. Vorig jaar was het Kimi Raikkonen die in Mugello werd bestraft toen zijn team een late call maakte en hij over de witte lijn alsnog naar binnen dook. Een jaar daarvoor ontsnapte Lewis Hamilton aan een straf tijdens de chaotische Grand Prix van Duitsland. Het resulteerde in het befaamde 'stay out, IN IN IN IN IN'-moment." Afgelopen weekend was het weer raak. Dit keer was het Lando Norris, die in natte omstandigheden op droogweerbanden naar de pistraat kroop. Hij reed langzaam, maar alsnog had hij te veel snelheid om de pitstraat te halen en hij schoot rechtdoor over de witte lijn. Om alsnog de pitstraat te bereiken dook hij nogmaals over de witte lijn. De jonge Brit, die de race-overwinning al uit zijn handen had zien glippen, moest naar de stewards, die hem louter een waarschuwing gaven. Tom Coronel is het daar in de nieuwste RacingNews365 podcast niet mee eens. "Norris had een straf moeten krijgen. Net als Lewis Hamilton twee jaar geleden in Hockenheim. Je moet het zo bekijken: de witte streep is een muur, zo moet je het zien. Als je daar overheen gaat, over die streep, dan heb je iets gedaan wat niet kan." Dat er verzachtende omstandigheden waren, telt volgens de autocoureur niet mee. "Een fout is een fout. Als er een grindbak had gezeten of een muur had gestaan. Je moet niet, omdat, omdat zeggen, maar je moet ook dan gewoon vasthouden aan het reglement", klinkt Coronel stellig. Zijn tegenspeler in de podcast, Ruud Dimmers, vindt dat de stewards het met een waarschuwing goed hebben afgehandeld, maar Coronel is het er nog steeds volstrekt mee oneens. "Dit is typisch de FIA… dit kan niet. Ik wil dat alle straffen… door rood rijden is gewoon door rood rijden. Ja het regent, dus ik gleed door en reed door rood. Wacht heel even…", zo noemt hij een vergelijkbare situatie. Toch denkt hij wel te snappen waar de waarschuwing vandaan kwam. "Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat hij op kop had gereden en al genoeg verlies had geleden. Mij hadden ze er in het WTCR zeker voor bestraft. Honderd procent. Over de witte lijn is over de witte lijn", aldus Tom.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"