Hoe dominant kan een Formule 1-team vandaag de dag zijn? Op die vraag krijgen de concurrenten van Red Bull antwoord in het huidige seizoen, want vooralsnog won de Oostenrijkse renstal alle elf races die tot nu toe zijn verreden. Negen overwinningen voor Max Verstappen en twee stuks voor Sergio Perez. Zeven van de negen overwinningen werden opeenvolgend geboekt door de Limburger, waarvan de laatste in Hongarije met bijna 34 (!) seconden voorsprong op de nummer twee in de race. Een fantastische prestatie van Verstappen, maar voor de F1 zelf misschien niet al te leuk. In de nieuwste aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk de ijzersterke race van Verstappen op de Hungaroring. Coronel concludeert: "Hij lijkt wel steeds dominanter te worden, maar dat komt ook omdat Red Bull de auto zó ontzettend door blijft ontwikkelen." "Normaal gesproken zou je altijd zeggen dat als een team een voorsprong heeft, de rest afkijkt. We hebben heel veel veranderingen gezien in de designs van de Formule 1-teams, maar iedere keer dat Red Bull met iets komt, dan werkt het zoveel keer beter. Nadenken en vooruitdenken: daar zijn ze ijzersterk in."
Verstappen-dominantie in België
Voor de volgende race op de Formule 1-kalender verwacht Coronel weinig verschil. "Spa-Francorchamps aankomend weekend, dat is natuurlijk het circuit waar vorig jaar de mokerslag kwam. Als die er dit jaar niet is, dan vreet ik een bezemsteel op. Daar moeten ze gewoon al die gasten op een ronde gaan zetten." "Als dat gebeurt, dan is het bijna de doodsteek voor de Formule 1. Je zou zeggen dat Max Verstappen de winst is voor het hele Formule 1-circus, door zijn rake uitspraken, direct zijn, eerlijk zijn... de gevechten die hij met Lewis Hamilton had. Maar nu is het ook wel echt de doodsteek hoor." Mosterdijk stelt dat Red Bull nu zo dominant is dat ze op papier op elk circuit met gridstraffen (door motorwissels) weer terug naar de leiding kunnen rijden. Dimmers is het er deels mee eens, maar legt uit: "Singapore is wel een circuit waar je geen straffen wil krijgen, dat hebben we vorig jaar gezien met Max en zijn probleempje in de kwalificatie." "Maar volgens mij zit iedereen, ook omdat ze een extra motor hebben gekregen vanwege de sprintweekenden, nog best goed. Er zal vast wel iemand een gridstraf krijgen, maar ik heb niet het idee dat Red Bull dicht tegen gridstraffen aanloopt. Anders zal het Monza of Spa zijn, dat soort circuits. Maar voor de rest, al zou je Max een gridstraf geven op Suzuka, dan komt hij natuurlijk naar voren. Het verschil is zó groot op dit moment. Dominant met een hoofdletter D", aldus de F1-kenner. Beluister de volledige podcast hieronder!
Meest gelezen