Tijdens de rustdag blikt Tom Coronel met Racingnews365 terug op de eerste week. De lach op het vermoeide gezicht van Tom zegt genoeg: "Hij gaat lekker!" "We zijn heel tevreden met hoe de Dakar tot nu verloopt. De auto functioneert probleemloos, natuurlijk heb je altijd wat kleine dingetjes. Zo verloren we een stuk van het bodywork en werkte het bandenaflaatsysteem tijdens de monsteretappe niet. Dat kost gewoon veel tijd, maar, alles loopt zoals gehoopt."
Een rustdag is voor de gebroeders absoluut geen echte rustdag. Het is tijd voor groot onderhoud van de bolide en andere verplichtingen. "Veel mensen denken dat een rustdag voor ons ook relaxen is. Ja, we zijn relaxed, maar volop bezig met de auto. We steken zelf de handen uit de mouwen om het team te helpen en hebben daarnaast verplichtingen richting onze sponsoren." Voor aanvang van de rally sprak Tim Coronel in gesprek met Racingnews365 uit dat een top 20 klassering het doel is. Momenteel bezet het team de negenentwintigste positie in het klassement, iets waar Tom tevreden over is. "Hoeveelste staan we precies? Oh, dat is mooi toch! We krijgen tijdens de rally weinig mee van de tijden, de mensen in Nederland weten veel meer dan ons. Voor ons zijn de dagen echt mega druk en het is soms ook een kwestie van overleven." "Hoogtepunt tot op heden was de stage door de duinen die zo ontzettend lekker ging. We kwamen overal goed doorheen en draaiden voorin mee, daar waren Tim en ik erg happy mee." De Dakar is precies halverwege, maar er wachten nog vijf loodzware etappes in Peru. Het etappeschema kan Tom Coronel wel bekoren. "De komende week krijgen we nog meer duinen en veel zand. Hopelijk wel wat minder stof, want dat was op sommige dagen echt niet te doen en is ook zeer zwaar voor de auto. Dat zand zit echt werkelijk overal! De duinen zijn echt geweldig, die hoge duinen waar je op af rijdt, onderaan staat en denkt ‘fuck, hoe komen we hier boven’. Toch flikken we het iedere keer!"
Tom Coronel
We willen nog één keer echt vlammen deze Dakar
Diverse topcoureurs uitten felle kritiek op het road, maar Coronel deelt die mening niet. Volgens hem is het haast onmogelijk om een sluitend roadbook te maken. "Er is altijd kritiek op het roadbook, maar dat is niet altijd terecht. De natuur verandert hier ook met de dag. Na een regenbui heb je ineens hele geulen in de ondergrond. Je kan niet alles vastleggen. Wat je niet kan zien dat is er niet, je moet altijd ontzettend opletten en nooit 100% op je roadbook vertrouwen." Voor aanvang van de rally lieten Tim en Tom weten dat ze dit jaar nog van positie in de auto wilde wisselen. Tim racet normaliter en Tom navigeert. Komt die switch er dit jaar nog? "In principe zou ik iedere etappe achter het stuur morgen kruipen, maar het gaat nu erg lekker. Dus waarom wisselen? Tim rijdt lekker, ik navigeer goed en we hebben de click in de auto. Iedereen moet dan ook doen waar hij goed in is." De doelstelling om de top 20 in het eindklassement te behalen is mogelijk iets te hoog gegrepen en Tom wil in de komende week vooral genieten. "Voor ons is het belangrijkste doel om de rally uit te rijden. Dat wil je natuurlijk altijd, maar we willen ook nog een keer lekker vlammen. Nog een etappe erbij zoals in de eerste week, waarin we zo prachtig mee konden komen. Dat zou echt top zijn!"
Meest gelezen