De Grand Prix van Brazilië was de derde en laatste race van een triple header waarin de gemoederen toch hoog op leken te lopen binnen de Formule 1. Max Verstappen had daarentegen geen beter einde van die triple header kunnen wensen, nadat de Nederlander als winnaar over de eindstreep kwam na een regenrace op Interlagos. Met zijn geweldige optreden kwam een lange periode zonder zege ten einde, maar ook in het rijderskampioenschap deed Verstappen goede zaken.
Dat zag ook autocoureur Tom Coronel, al benadrukt hij in gesprek met RacingNews365 echter wel dat deze overwinning niet op één komt te staan. "Voor het kampioenschap was dit natuurlijk de beste race ooit, maar die eerste race die hij in Barcelona won (in 2016, red.), blijft toch wel zijn beste race. Hij reed voor het eerst in de Red Bull en dat maakt het zo bijzonder. Je wordt gepromoveerd van Toro Rosso naar Red Bull Racing, hebt nog nooit in de auto gereden, maar wint wel direct de Grand Prix. En dan ook nog eens het verdedigen ten opzichte van Kimi Raikkonen..."
"Natuurlijk, dit zijn wel de races die je maken (als persoon, red.). Dan heb ik het over God, speciale mensen en Verstappen, want dat is namelijk wat dit is. Hij heeft iedereen echt rijles gegeven. Als je als zeventiende start en zo als een mes door de boter door het veld heen ramt... Want dat is natuurlijk wat dit was. En als je dan ook nog eens het geduld hebt en risico neemt met je banden... Mensen zeggen dan wel: 'Nee, hij had gewoon geluk'. Lando Norris zei dat ook, dat het enkel een kwestie was van het hebben van geluk."
Skills van Verstappen
Coronel denkt daar echter heel anders over en dat steekt hij niet onder stoelen of banken. "Maar nee, nee, nee, nee. Ten eerste, dit is ballen hebben. Ten tweede, dit is gaan voor het maximale en dus risico nemen. Want met risico win je races en niet door het gewoon op safe te spelen. Toen het harder begon te regenen, kwam Lando binnen voor nieuwe intermediates. Maar Max bleef uiteindelijk doorrijden. Toen kwam er ook een rode vlag, die eigenlijk wel voorspelbaar was. We hebben zeven rode vlaggen gezien in die races, de trainingen en noem het allemaal maar op. Als je het zo bekijkt, wist je eigenlijk ook wel dat die rode vlag had kunnen komen."
Volgens Coronel speelde een andere factor echter ook een belangrijke en misschien zelfs nog grotere rol in die prachtige overwinning. "Dan kun je je afvragen: maar waarom deed Max het niet? Was het echt alleen het risico dat hij nam? Nee, zijn banden waren dus beter en daardoor kon hij er ook langer op doorrijden. Het zijn ook nog eens de skills die je zelf hebt tijdens zo'n eerste stint op die intermediates. Ik zie dit niet als mazzel. Ik zie het niet als gokken en niet direct als risico nemen. Ik zie het ook gewoon echt als skill. En dat zag je ook duidelijk, want in die laatste stint reed hij gewoon weg."
Coronel vervolgt: "En dan denk je: 'je rijdt vijf seconden op kop, het is goed zo'. Want iedereen die risico nam, pleurde eraf. Maar hij reed gewoon weg. Hij maakte er tien seconden van. En dan denk je: 'nou Max, nu is het wel genoeg. Nu moeten we even aan het kampioenschap denken'. Fuck you, vijftien seconden. Dan denk je: 'ja, maar kom op, nu helemaal kappen, je gaat te veel risico nemen'. Maar dan denkt hij gewoon: 'een hele dikke middelvinger naar jullie allemaal, ik maak er twintig seconden van'. Dan heb je echt serieus ballen, skills en overmacht. Dan ben je by far de beste."
Bekijk hieronder het hele gesprek met Tom Coronel!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!