Red Bull lijkt steeds verder in de rangorde weg te zakken. Het team van Max Verstappen kende een periode van dominantie, maar ziet langzaamaan het verschil met de topteams, en voornamelijk McLaren, groter worden. Volgens Tom Coronel zat de terugval er al een tijdje aan te komen: "Het eerste probleem is dat ze (Red Bull, red.) een windtunnel hebben die momenteel te oud is. Dat is denk ik gewoon key, zeker nu de aerodynamica een iets belangrijkere factor gaat spelen dan het altijd gespeeld heeft, omdat de vloer natuurlijk heel erg belangrijk is", vertelt Coronel in de RacingNews365-podcast.
"Dan heb je een windtunnel nodig, met een rollende vloer eronder en met een goede airflow, en dan pas kan je de puntjes op de i zetten. En dat is wat Red Bull gewoon niet heeft", vervolgt Coronel.
Zonder betrouwbare informatie vanuit de windtunnel ziet Coronel dat Red Bull van alles probeert, zonder direct effect: "Dan ga je allemaal simulaties doen en ga je dingen verzinnen en proberen. Je ziet dat er een beetje paniek ontstaat en dan ga je een beetje in het wilde weg schieten. Ja, dan schiet je vaker mis dan raak. Dat is wat je eigenlijk ziet bij Red Bull."
Coronel denk dan ook dat Red Bull weinig hoeft te verwachten van 2026, ondanks de reglementswijzigingen: "Er komt een nieuwe windtunnel, daar zit altijd een beetje vertraging op natuurlijk. Laten we zeggen dat hij in april, mei kan worden opgeleverd. Volgend jaar, 2026, daar ga je ook een streep doorheen trekken." Toch zou er geen reden tot paniek moeten zijn: "Daarna kan je toch weer groeien, niks aan de hand."
Ook interessant:
Wat brengt de toekomst voor Max Verstappen? Blijft hij bij Red Bull, zoekt hij zijn heil bij een ander team of gaat hij er een jaartje tussenuit? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!