Red Bull Racing heeft al een tijdje te maken met de nodige balansproblemen. Max Verstappen kon daar de afgelopen races nog aardig omheen rijden en sleepte zelfs de nodige podiumplaatsen uit het vuur, maar op het hogesnelheidscircuit van Monza kwam ook de Nederlander er niet aan te pas. Hij moest dealen met Red Bulls RB20 die alle kanten op schoot en zodoende kwam hij niet verder dan P6.
Als er in de Formule 1-podcast van RacingNews365 wordt voorgelegd of een klein deel van het probleem bij Red Bull bij de Nederlander ligt, steekt analist en autocoureur Tom Coronel gelijk van wal. "Wacht even, nu gaan we het probleem verschuiven dat Max al maanden aangeeft. Hij weet het en voelt heus wel de frustratie dat hij niet direct de oplossing ziet. En daar baalt hij van en dat zie je ook wel heel duidelijk."
Coronel vervolgt: "Maar we moeten niet vergeten: Red Bull wordt ook gewoon extra gestraft. Het heeft heel wat minder tijd in de windtunnel dan McLaren. Uiteindelijk heeft McLaren ook het voordeel, dus ga je ook dubbel achter de feiten aanlopen." Dan neemt F1-kenner Ruud Dimmers het woord over. "Het is niet alleen McLaren, maar ook Ferrari en Mercedes. En Red Bull heeft dit jaar eigenlijk niets goeds aan die auto ontwikkeld. Ze zijn nergens echt sneller gegaan."
"Er zijn geen upgrades bijgekomen. Tijdens het weekend in Hongarije moest er een upgrade komen. Max had er hoop op en Marko zei: misschien winnen we er een tiende mee. Maar ze hebben meer nodig dan een tiende en ze hebben nu zeker balans nodig. En dan heb je nog alles wat er is gebeurd, met Horner-gate, het getouwtrek tussen kamp-Verstappen versus kamp-Horner en de Thaise eigenaren, het geschil tussen Ford en Horner en het vertrek van Adrian Newey en Jonathan Wheatley."
'Vellen hangen eraan'
"Er is een machtsstrijd geweest en als je een machtsstrijd hebt, dan krijg je kampjes. Er is geen eenheid meer", aldus de F1-kenner. "De focus is er niet meer en iedereen vecht voor zichzelf, dat zie je dan ook", neemt Coronel het weer over. "Maar even terug naar de balans. Het is superzonde dat je vorig jaar een oppermachtige auto had, in het begin van het jaar nog een beetje kon scoren en dan in één keer de plank misslaat. Ze zijn ergens linksaf gegaan, waar ze rechtsaf moesten. Zo fout als dat het nu gaat, dat doet wel serieus pijn."
Coronel vertelt verder: "Je ziet het ook, je ziet hem constant corrigeren en dan ga je toch even wat meer je best doen. Maar dat gaat niet, het wil gewoon niet. De bandenslijtage vind ik dan eigenlijk nog het ergste. Normaal was de Red Bull heel goed op de banden, maar nu kun je na vijftien rondjes beter de pits in gaan om nieuwe sloffen te halen, want de vellen hangen eraan. En dat is het probleem."
Dan haalt de autocoureur een ander team aan. "En bij Ferrari concentreren ze zich helemaal niet op de snelheid. Ze concentreren zich puur en alleen op de consistentie, om het zo lang mogelijk met de banden uit te houden. Daar gaat het echt fout bij Red Bull. Ik kijk niet direct naar de snelheid, die vind ik niet heel erg belangrijk. Ik vind de constantheid het allerbelangrijkste, dat je langdurig snel kan zijn op de banden. En dat is de grootste zorg, echt waar."
Dimmers heeft vervolgens het laatste woord: "De vraag is alleen: krijgt men het opgelost?", waarna Coronel gelijk nee schudt. "Want als ze het niet opgelost krijgen, dan wordt hij geen wereldkampioen. Zo simpel is het", aldus de F1-kenner.
Bekijk hieronder de gehele podcast!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!