Voorafgaand aan de Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië is het idee in het hoofd van menig autosportliefhebber al dat Red Bull uitermate dominant kan zijn dit seizoen. Het is natuurlijk nog even afwachten, want zoals meerdere teams en ook het team van Max Verstappen riepen: Bahrein kan een 'one-off' zijn. Desalniettemin kan het net zo goed zijn dat Red Bull wél en gigantische voorsprong heeft opgebouwd op bijvoorbeeld Mercedes. Is het dan zo dat ze net zo hard kunnen domineren als de Duitse concurrent deed vanaf 2014? De stelling werd voorgelegd in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast, waar de vaste tafelgasten Tom Coronel en Ruud Dimmers de stelling van host Joris Mosterdijk uitgebreid bespreken. Coronel trapt af en verwacht in eerste instantie dat het wel mogelijk is, maar een heel lastig verhaal wordt voor Red Bull. Daar zijn meerdere redenen voor, zo legt de autocoureur uit. "De cost cap is er natuurlijk eentje en de nieuwe regel dat als je de snelste bent, je minder windtunneltijd krijgt. Zo krijgt de rest meer tijd en meer kansen om dichterbij te komen." Een voorbeeld van een team dat dichterbij is gekomen, al dan niet door de nieuwe reglementen, is Aston Martin. Van een titelkandidaat wil de autocoureur echter niet spreken. "Maar het is wel een goede 'nekhijger', zo iemand die plaagstootjes uitdeelt en dat hebben we natuurlijk al gezien. " Dimmers verwacht niet direct dat het niveau van Mercedes-dominantie bereikt kan worden. "Ze zijn natuurlijk zeven jaar lang dominant geweest. Als je hem zo insteekt, dan moeten we dat eerst nog maar zien te redden. Mercedes heeft in het begin zo'n voorsprong gehad puur vanwege de motor die ze hadden. Kijk maar naar Williams, die werden gewoon tweede met een matige auto in 2014, toen de nieuwe motoren kwamen. Renault en Ferrari hadden het niet voor elkaar." "Toen is Mercedes iedereen twee, drie jaar fluitend naar huis gereden en zag je de andere teams allemaal een beetje bijkomen. Voor Red Bull is dat nu wel moeilijker. De ontwikkeling van de motor is min of meer bevroren", aldus de F1-kenner.
Verstappen in Bahrein
Coronel ziet wel een aantal voortekenen voor Red Bull-dominantie. "Het was natuurlijk ontzettend saai die eerste race, als het ging om P1 in ieder geval. Ik bedoel: we hebben Max amper in beeld gezien. Eigenlijk helemaal niet. We hebben hem bij de start gezien en we hebben hem bij de finish gezien. Op het moment dat hij tien seconden voorsprong had, is hij gaan cruisen. En dat zag je ook." "Het was gewoon het managen van de auto. Er zit nog zó veel potentie in, dus om terug te komen op de vraag: ik zie het gat dat Red Bull heeft geslagen ten opzichte van Mercedes. Dat gat is groter dan het gat vorig jaar was. Vorig jaar stond Lewis (Hamilton, red.) de eerste race in Bahrein op het podium. Toen waren ze ook al langzamer en toen zag je dat ze aan het einde van het seizoen er weer bij zaten. Nu is dat gat groter dan het vorig jaar was." Dimmers wil de kat nog even uit de boom kijken, maar vindt ook dat dominantie op papier mogelijk is. "Gaan ze 23 Grands Prix winnen of dat soort dingen? Ik denk dat je altijd een aantal races moet wachten. Je hebt hele mooie voorbeelden uit het verleden dat de voorsprong weer weg kan gaan, alleen toen was er nog geen budgetcap. Laat Ferrari maar zien dat het een one-off was en dat het gewoon eenmalig prut was." De F1-kenner ziet veranderingen bij Mercedes en bij Ferrari, terwijl het bij Red Bull juist hetzelfde is gebleven in de afgelopen jaren. "Red Bull is het enige team dat een heel solide fundament heeft en dat jaar na jaar uitgebouwd heeft. Het kan best zijn dat het een periode van dominantie is." Maar of we dat moeten willen? "Ik gun Max zijn wereldtitels hoor, maar ik heb het liefste een situatie als Abu Dhabi 2021, of net iets minder spannend. Dat is ook niet goed voor je hart als je ieder jaar te veel stress hebt..." Coronel is het er mee eens. "Ik zie het gewoon bij Red Bull: die jongens hebben het momenteel zó goed voor elkaar dat ik echt zoiets heb van, die zijn gaan cruisen. En daar zit nog zoveel in dat we de potentie tijdens de races nog niet hebben gezien", aldus de analist voor Viaplay. Benieuwd naar de gehele RN365 F1-podcast? Luister 'm hieronder!
Meest gelezen