David Coulthard maakte in de jaren '90 en in de zeroes de nodige meters in de Formule 1. En met het nodige succes, want in 247 Grands Prix kwam de Schot tot 13 overwinningen, 12 polepositions en 62 podiumplaatsen. Coulthard stopte in 2012 met de autosport, maar is nog altijd betrokken bij Red Bull Racing, waar hij zijn F1-carrière afsloot.
In de Indo Sport-podcast wordt de Schot gevraagd naar het fysieke aspect van de Formule 1. Op de vraag of de gemiddelde persoon een F1-wagen zou kunnen besturen, heeft Coulthard een duidelijk antwoord. "Je bent genereus als je denkt dat een gemiddeld persoon het langer dan tien rondes volhoudt in een F1-wagen. Helaas hoor ik zelf tegenwoordig ook bij die groep."
Dan haalt hij een anekdote over Max Verstappen aan. "Ik kan me herinneren dat ik een jaar of twee geleden meewerkte aan een video (voor Red Bull Racing, red.). We waren in Imola. Ik reed daar rond in de RB7, de V8-bolide waarin Sebastian Vettel wereldkampioen werd. Ik reed één geklokte ronde, waarna Max (Verstappen) instapte. Hij reed één geklokte ronde en ik was vijf seconden langzamer dan hem! En dat op de baan waar ik in 1998 en 1999 de Grand Prix won."
"Uiteindelijk was ik best wel tevreden met het verschil, want ik heb al meer dan tien jaar niet meer in die auto's gereden. Ik heb in de tussentijd wat demonstraties gedaan en donuts gedraaid, maar niet meer echt gepusht op een racebaan. Dus dat zet alles in perspectief, over hoe het is om op de absolute piek van je kunnen te rijden. Het is net of je Bjorn Borg op de tennisbaan zet tegen Novak Djokovic."
Pijn, pijn en nog eens pijn
Coulthard heeft na zijn pensioen van dichtbij gezien hoe zijn lichaam veranderde van een 'topsportlichaam' naar een wat meer 'normaal' lichaam. "De sport ontwikkelt zich gewoon op fysiek vlak. Mijn nek is meer dan 5 centimeter aan omvang verloren en dan moet je nagaan dat er nu wat vet zit. Dat was vroeger allemaal spier."
"Als je naar de coureurs van dit moment kijkt, die hebben allemaal een nek die bij hun kaken begint. Dat deed die van mij ook, en ik heb nogal een kaaklijn. Je hoofd vangt al die g-krachten en al het gewicht van je hoofd op. Het is bijzonder ongemakkelijk, verslavend ongemakkelijk, zelfs wanneer je aan het vechten bent voor overwinningen."
Coulthard liet het trainen dan ook snel voor wat het waard was, een opluchting volgens hem: "Er komt een moment dat je met pensioen gaat, of het nou vrijwillig is of niet. Toen ik vertrok uit de sport, heb ik een jaar lang niet getraind. Het was heerlijk om een keer geen rugpijn, nekpijn, hoofdpijn of spierpijn te hebben. Maar al die pijn, waar ik naderhand bijna allergisch voor ben geworden, was toen verslavend, omdat ik dacht: 'Ik kan meer pijn aan dan mijn concurrenten. De pijn zal hem laten stoppen. Ik stop niet'."
Ook interessant:
Als Max Verstappen ooit uit de Formule 1 verdwijnt, zien we hem dan in een andere rol nog terug? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk buigen zich erover in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!