Bij de start van de Britse Grand Prix ging het goed mis. Guanyu Zhou werd gelanceerd toen George Russell zijn Alfa Romeo-bolide in de zijkant raakte. De Chinees kwam ondersteboven op het circuit terecht, waarna hij enkele honderden meters op hoge snelheid over het asfalt en door de grindbak schoof. Tot overmaat van ramp werd hij ook nog eens gelanceerd over de bandenstapels, waardoor hij in het hekkenwerk kwam en uiteindelijk tussen het hek en de bandenstapels belandde. Doordat de ruimte daar schaars was, kon Zhou niet zomaar uit zijn bolide kruipen. Gelukkig vloog zijn auto niet in brand. In het proces was echter ook de 'roll hoop' van de Alfa Romeo-bolide afgebroken. Dit is een van de meest sterke onderdelen van een F1-bolide, die aan de zwaarste crashtests moet voldoen, dat boven het hoofd van de coureurs verwerkt zit in de airbox en een coureur moet beschermen in het zeldzame geval dat zijn auto op zijn kop beland. Zhou was dus niet beschermd door zijn roll hoop, maar gelukkig voor hem was er nog de halo. Hieronder zie je een losse roll hoop, met daarna foto's van Zhou ondersteboven zonder roll hoop al schrapend over het asfalt.
"Beste meneer de FIA-President"
Alex Wurz, oud F1-coureur en de voorzitter van de coureursvakbond GPDA, heeft de FIA op dinsdag een mail gestuurd. "Check je inbox, meneer de FIA-president", zo liet hij op Twitter optekenen. De Oostenrijker stipte daarbij de vorige keer aan toen de roll hoop van een coureur het begaf. "De laatste keer dat een roll hoop het begaf in F1 was in 1999 bij Pedro Diniz. Dit leidde tot strengere crashtests, geëist door de GPDA, waarna deze snel werden geïmplementeerd door de FIA. Meneer de president, check je inbox, want we hebben (meer) werk aan de winkel!" De FIA zelf zal intern ook een onderzoek zijn gestart naar de crash, zoals ze altijd doen. Meer veiligheid is natuurlijk altijd beter, maar mochten er inderdaad zwaardere tests worden doorgevoerd, dan kan het betekenen dat de F1-bolides opnieuw zwaarder worden om zo aan die tests te voldoen. Van dat feit op zich zullen de coureurs niet gecharmeerd zijn. Martin Brundle stipt het in zijn column voor Sky Sports aan: "Het was alarmerend om te zien, maar deze onderdelen kunnen niet oneindig sterk zijn, want anders worden de auto's te zwaar. Als dat zo is, dan moeten andere onderdelen en veiligheidsmaatregelen weer verder worden aangescherpt en zo beland je al snel in een vicieuze cirkel. We moeten echt gewicht kwijt als we in 2026 weer nieuwe bolides krijgen."
1544416388084793345
Last time (as far as i remember) an @F1 roll hub collapsing was with Pedro Diniz, Nurburgring 99 (jumping over me 🙈) This led to stricter crash tests, requested by GPDA, swiftly executed/ implemented by @FIA . Dear Mister President pls check your inbox, we got (more) work to do pic.twitter.com/IsxIg7D209 — alex wurz (@alex_wurz) July 5, 2022
Meest gelezen