George Russells kwalificatie eindigde op vrijdag in mineur toen hij in de slotfase van Q3 crashte, maar uiteindelijk mocht hij toch nog de vijfde plek opstrijken. Dat werd later P4, toen Sergio Perez een straf kreeg. Toch hoopte de Mercedes-coureur op een gegeven moment op nog meer. "We moeten de schade van mijn crash nog eens goed gaan bekijken. Ik had op P4 kunnen eindigen. Ik was blij met mijn ronde tot aan dat moment, want ik lag al een tiende van een seconde voor op mijn beste tijd, en ik ging er helemaal voor. Er was een kans op P3, dacht ik, maar uiteindelijk bleek dat niet zo te zijn." "We moeten nu bekijken hoe erg de schade is. Het spijt me voor het team en de jongens in de garage."
Mercedes loopt in op Red Bull en Ferrari
Toch kan Russell ook wat positiefs meenemen uit de kwalificatie. Hij deed namelijk mee om de plekken bij de top vier, daar waar dat eerder dit seizoen nog heel ver weg was. Hij denkt dat het met verschillende zaken te maken heeft: de updates van Mercedes en het feit dat Ferrari en Red Bull te vrij om zijn gesprongen met de regels. "We zien positieve signalen. We hebben recent wat updates geïntroduceerd en we weten dat Ferrari en Red Bull de grenzen wat te veel opzochten wat betreft de plank onder de vloer, wat meer dan volgens de interpretatie van de regels mag. Al die dingen komen nu samen en zijn in ons voordeel, maar ik sta nog niet te springen." Er is veel hoop bij George dat hij in de sprintrace en race naar voren en niet meer achterom hoeft te kijken, al was zijn teamgenoot wel ijzersterk, vindt hij. "Lewis doet het geweldig, hij vloog deze vrijdag. Ik ben qua set-up waarschijnlijk de verkeerde kant op gegaan voor de kwalificatie, maar misschien sta ik er wel goed voor voor de race. Ik ben alleen wat bezorgd over de auto (qua schade na zijn crash, red.)." "Normaal gezien hebben we in ieder geval een betere racepace dan kwalificatiepace. Dit was onze beste kwalificatie van het jaar qua pace, maar qua uitkomst was het de slechtste. Dat is racen. Op zaterdag proberen we het goed te maken", zo sluit hij af.
Meest gelezen