Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Cruciaal Red Bull-probleem Verstappen uitgelegd: "Supermoeilijk op te lossen"

De conclusie na de eerste race van het jaar: McLaren heeft de zaakjes prima op orde en bij Red Bull is er nog flink wat werk aan de winkel. Dat zien ook Red Bull-simcoureur Rudy van Buren en F1-kenner Ruud Dimmers, die het over de aanstaande upgrades bij Red Bull hebben in de nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.

Verstappen race Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

"We hopen dat we rond de derde tot vijfde race een belangrijke stap voorwaarts zullen zetten." Was getekend, Red Bull-adviseur Helmut Marko. De Oostenrijker kondigde na de Grand Prix van Australië aan dat we binnenkort upgrades kunnen verwachten bij het team uit Milton Keynes. En dat is ook wel nodig, wil Red Bull aanspraak maken op de titels in de Formule 1 in 2025. Na de eerste race ziet McLaren er namelijk heel sterk uit. Het gat van polesitter Lando Norris naar Max Verstappen in de kwalificatie was namelijk vier tienden.

Als het onderwerp in de Formule 1-podcast van RacingNews365 wordt ingeleid, houdt Red Bull-simcoureur Rudy van Buren in eerste instantie zijn mond. "Rudy heeft geen idee!", zo laat hij weten. F1-kenner Ruud Dimmers neemt het stokje vervolgens over. "Wil die Red Bull echt naar voren komen, dan is er gewoon iets nodig. We hebben het er in de winter natuurlijk over gehad: onderhuids zal de auto echt wel gewijzigd zijn, maar qua aerodynamica en andere dingen valt het nog een beetje mee. De balans is wat beter, maar ze komen wel een hoop snelheid tekort."

Dimmers vervolgt: "Er is wel één issue. De banden oververhitten en een auto die banden opvreet, dat is super moeilijk op te lossen. Dus Rudy, hoe gaan we dat allemaal oplossen?", zo is de duidelijke vraag van de F1-kenner. "Meer grip is meestal het standaard devies. Met heel veel downforce heeft het karkas van de band het heel zwaar. Heb je te weinig downforce, of te weinig grip kun beter zeggen, dan glij je over de oppervlakte en rij je de banden echt kapot. Bij dit soort dingen is meestal het devies dat meer grip een hoop oplost. Je ziet ook wat waar het hem in de derde sector in Melbourne in zat, en in welke sectoren het wel goed ging. Het was paars, paars en dan 3,5 tot 4 tienden verlies. Het is gewoon nog steeds zoeken naar grip", zo weet de Red Bull-simcoureur de oplossing wel.

"Niet genoeg grip betekent meer stress voor de banden om bepaalde rondetijden te halen. Als je dat met meer gemak kan doen of dat de auto meer kan rollen... Die Pirelli-banden zijn zulke rare dingen. Het window waarin ze werken, is zo verschrikkelijk klein. Hele kleine wijzigingen kunnen dan ook heel positief uitvallen. Het lijkt er alleen op dat McLaren dat op dit moment gewoon letterlijk een grote stap beter voor elkaar heeft dan de rest van het veld", zo sluit Van Buren af.

Beluister hieronder de volledige podcast!

Ook interessant:

Max Verstappen legde het af ten opzichte van Lando Norris in de kletsnatte Grand Prix van Australië. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk zien in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast dat Verstappen op een wonderupdate moet hopen om McLaren uit te dagen.

Bij een doelpunt van Oranje tegen Spanje, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
TECH Nieuw McLaren-foefje in strijd met Red Bull uitgelicht