Alpine kondigde op donderdag niet één maar twee nieuwe coureurs aan, te weten Ryo Hirakawa en Franco Colapinto. Beide kregen het stempel test- en reservecoureur mee, terwijl in een eerder stadium ook Paul Aron een soortgelijk contract ondertekende.
Alpine-adviseur Flavio Briatore zal vast en zeker zijn redenen hebben voor het aantrekken van zoveel namen in ondersteunende rollen. Iemand die daar misschien sowieso niet over zal klagen, is Nyck de Vries. De Nederlander testte eind vorig jaar een McLaren van enkele jaren oud onder de noemer van een zogenaamde TPC-test (Testing Previous Cars).
Zak Brown was open en eerlijk over die test toen hij tegenover Viaplay stelde dat De Vries een belangrijke kandidaat is om het team mee uit te breiden: "We lopen ons testprogramma door en evalueren enkele rijders. Nyck is er daar een van. Het gaat om een mogelijke positie als simulator-rijders, testrijder en bandentester. Helaas laten ze dat mij niet doen, dus moeten we naar anderen kijken. Nyck is natuurlijk een groot talent, dus willen we kijken of we de relatie met hem weer op kunnen pakken. Hij heeft goed werk geleverd en we zullen zien wat er gaat gebeuren."
Ryo Hirakawa was eerder als reservecoureur aan McLaren verbonden in een soortgelijke rol die Brown omschrijft, maar de Japanner staat anno 2025 dus op de loonlijst van Alpine. Dat betekent dat de oude positie van Hirakawa bij McLaren ingevuld met worden met een nieuwe naam.
Mocht het tot een overeenkomst met De Vries komen, dan zal hij die werkzaamheden combineren met zijn functie als Toyota-fabriekscoureur in het World Endurance Championship en zijn rol als Formule E-coureur bij het team van Mahindra. Hoe dat precies vorm moet krijgen is nog maar de vraag, want De Vries moet nu al keuzes maken tussen WEC en Formule E aangezien die kalenders op sommige punten botsen.
Foto: In 2022 pastte De Vries reeds een stoeltje bij McLaren toen hij als Mercedes-reserve indirect ook als McLaren- Williams- en Aston Martin-reservecoureur gold.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!