Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dag van de waarheid voor Red Bull en Max Verstappen

Woensdag 23 februari staat rood omcirkeld in menig agenda. Misschien in die van jou als Formule 1-fan, maar zeker ook in die van Red Bull en Max Verstappen. Vandaag is de dag die antwoord moet geven op vele vragen.

Vandaag zien we gedurende de dag tien auto's in actie op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Eén per team, waarbij enkele teams er voor kiezen beide coureurs in te zetten, één in de ochtend en één in de middag. Zo niet bij Red Bull. Max Verstappen zit de hele dag in de RB18, waarna teamgenoot Sergio Perez het stuur op donderdag overneemt. Het is echter niet de eerste keer dat Verstappen in de RB18 plaatsneemt. Hij stapte immers al in voor een weinig indrukwekkende shakedown op een eveneens weinig indrukwekkend Silverstone. 'Druilerig' was slechts een understatement voor de condities op het circuit op dat moment. Hij reed naar verluidt zo'n 50 kilometer, de helft van het toegestane aantal van 100 kilometer. De overige vijftig waren ongetwijfeld bedoeld voor Perez, maar die kwam door problemen niet meer in actie. Dat de shakedown misschien niet volgens een droomscenario verliep, betekent niet dat er alarmbellen hoeven te rinkelen. Een shakedown is er notabene voor om kleine kinderziekten te ontdekken, zodat die zo snel mogelijk opgelost kunnen worden aan het begin van of liefst vóór de eerste wintertest. Waar er aan een shakedown de beperking zit van een maximaal aantal kilometers geldt dat voor een wintertest zeker niet. Sterker nog, het gaat juist om meters maken, vandaag, maar ook de komende twee dagen en gedurende de volgende testdriedaagse in Bahrein. Natuurlijk loopt er een tijd mee en natuurlijk is dat één van weinig meetbare zaken aan de hand waarvan je een klassementje op kan stellen, maar rondetijden zijn zeker niet het belangrijkst.

Eerste testdag voor Verstappen en Red Bull

Belangrijk is vooral het gevoel dat Verstappen vandaag zal hebben met de auto. Werken alle systemen, reageert de auto op input van Verstappen zoals Verstappen dat graag heeft? Als hij aan het einde van de dag uitstapt zal hij een veel beter beeld hebben van de nieuwe auto en waar die mogelijk toe in staat is. Of Red Bull vervolgens nog iets achter de hand heeft voor de momenten waarop de tijden wél van belang gaan zijn, het eerste GP-weekend in Bahrein, dat zal hij wel weten. Of dat dan ook voor de concurrentie geldt, is gissen. Dit jaar zijn dat soort vraagtekens met de nieuwe regels en de nieuwe auto's natuurlijk alleen maar groter. Welke teams hebben het achterste van hun tong al laten zien? Welke teams zijn aan het sandbaggen geslagen? Schrijf dat laatste begrip maar op, want dat gaan we nog vaak genoeg horen. Feit is dat als je überhaupt de luxe hebt om te sandbaggen dat een goed teken is. Of men echt voor de titel kan gaan, zal men op woensdag nog niet weten. Echter, op het moment dat er iets fundamenteel mis is met de nieuwe bolide, zal men daar ongetwijfeld direct achter komen. Als alles naar behoren werkt, kun je direct vooruitkijken. Heb je eerst tegenslagen te verwerken, dan loop je met slechts drie testdagen per coureur direct een achterstand op. Als een team tijdens wintertests voor verrassingen komen te staan, is dat zelden goed nieuws. De belangrijkste regel voor deze dagen luidt dan ook: hoe rustiger het team het heeft, hoe beter. Geen nieuws is goed nieuws.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"