Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Daniel Ricciardo pleit voor andere Formule 1-auto's

Formule 1-coureur Daniel Ricciardo pleit voor smallere F1-auto's. Volgens de Australiër valt er met de huidige auto's nagenoeg niet in te halen.

Voor aanvang van het seizoen 2017 werden er nieuwe F1-auto's geïntroduceerd. Deze werden aanzienlijk breder, met bredere banden en grotere vleugels. Het gevolg daarvan is dat de auto's sneller zijn dan ooit te voren, maar dat inhalen erg lastig is geworden. "De brede banden en auto's nemen veel plaats in beslag op de baan. Smallere auto's zijn geweldig, net als bij motorfietsen. Omdat ze zo smal zijn is er ruimte om in te halen," laat Ricciardo aan Autosport weten. "Het draait uiteindelijk om het spektakel en het racen en niet om de rondetijden." Daniel Ricciardo wil graag terug naar de auto's van voor 2017. " Ze waren langzamer, maar voor de toeschouwers maakt dit weinig verschil. We konden er beter mee racen, coureurs beter volgen en inhalen. De auto's van 2014 waren goed." " Nu zijn de auto's aerodynamisch erg ver doorontwikkeld. Kijk eens naar de sidepods met alle vleugeltjes. Het ziet er leuk uit, maar het verstoort de luchtstromen achter de auto's."

Voor Ricciardo staat het racen en spektakel op de eerste plaats, in plaats van snellere rondetijden. "Wat willen we: auto's die enkele seconden per ronde sneller zijn, maar waarmee je niet kan racen, of auto's die iets langzamer zijn en waarmee we wel kunnen racen?" Een ander discussiepunt vormen de grote verschillen en torenhoge kosten in de Formule 1. Ricciardo pleit voor eenvoudigere motoren en lagere kosten. "Er wordt nu erg veel geld geïnvesteerd zonder dat het doel duidelijk is. Natuurlijk kunnen de autofabrikanten lering trekken uit bepaalde technieken, maar we verspillen nu veel geld. Daarnaast klinkt alles erg technisch en dat klinkt niet goed." " Een andere motor is een startpunt, maar men wil nu minder motoren per seizoen en minder testdagen. Als gevolg daarvan investeren teams nu miljoenen in simulatoren," waarmee een mogelijk besparing al teniet wordt gedaan.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"