Na de vrijdag was de sfeer bij Red Bull al niet geweldig. Max Verstappen moest het in de representatieve tweede vrije training met de veertiende plaats doen en klaagde over allerlei problemen. De moraal van het verhaal was dat de RB21 geen grip gaf en Verstappen niet het vertrouwen had om met veel snelheid de lange doordraaiers van de Hungaroring te betwisten. Zijn achterstand op McLaren bedroeg uiteindelijk meer dan een seconde.
Nu is het vaak de grote kracht van Red Bull om van vrijdag op zaterdag een grote stap te zetten. Het meest recente voorbeeld was Silverstone, waar Verstappen geen bocht normaal kon nemen in de vrije trainingen en niet veel later met een extreme setup poleposition pakte. Oké, de race verliep niet zoals gewenst door de regen, maar het toont aan dat Red Bull vaak de juiste snaar weet te raken als het ertoe doet. All-in op topsnelheid, was in Groot-Brittannië het devies.
In Hongarije loont een extreme setup, gericht op de krachten van de RB21, echter niet. De bochten volgen elkaar razendsnel op en zijn redelijk lang. In bocht 1, 2, 5, 13 en 14 moet je geduld hebben voordat je op het gas kunt en is mechanische grip cruciaal. En laat dat nu juist de achilleshiel van de RB21 zijn. Wat Verstappen en zijn engineers ook hebben geprobeerd, niets werkt om meer grip te krijgen. Verstappen benoemde zelf dat hij 'op ijs rijdt'. De coureur mist grip bij het insturen, krijgt onbalans in het midden van de bocht en kan daardoor de exit óók niet optimaliseren.
Meer dan de achtste plaats zat er dan ook niet in voor Verstappen, nota bene achter zijn goede vriend Gabriel Bortoleto in de Stake F1. De data legt de achilleshiel van Red Bull ook duidelijk bloot. Verstappen verliest met name tijd op polesitter Charles Leclerc en de McLarens in de lange doordraaiers. Neem bijvoorbeeld bocht vijf, waar de snelheid van Verstappen veel lager ligt dan wanneer je het vergelijkt met Leclerc en Piastri. En waar Leclerc vroeg op zijn gas kan, moet Verstappen daar ook nog eens langer mee wachten. Het klikt gewoon niet.
De race gaat in principe ook een moeilijk verhaal worden voor Verstappen. Red Bull heeft over het algemeen meer last van bandenslijtage dan de naaste concurrenten, een probleem dat zeker tot uiting komt als de setup van de auto niet optimaal is. En Verstappen heeft absoluut geen zin in regen, dus hoogstwaarschijnlijk is hij blij als de Grand Prix erop zit en de zomerstop begint. Of zit er een wonder in? Verstappen heeft vaak genoeg voor een daverende verrassing gezorgd.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Hongarije, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!