Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Bahrein temperde Max Verstappen de verwachtingen. Ja, hij had een weergaloze zege geboekt in Japan, maar McLaren beschikt nu eenmaal over de snellere auto. Het feit dat het koel was in Suzuka speelde Verstappen in de kaart. De hitte van Bahrein zou een andere pikorde gaan opleveren, zo beredeneerde de wereldkampioen.
Zijn voorspelling komt voorlopig zeker uit. Verstappen kwam alleen tijdens de tweede vrije training in actie en worstelde de hele sessie met zijn RB21. Red Bull heeft al sinds het begin van het seizoen last van oververhitting van de banden, iets wat in de hete woestijn flink tot uiting komt. Over de snelste tijden van Verstappen kunnen we namelijk kort zijn: het is niet goed genoeg. Oscar Piastri was maar liefst acht tienden sneller dan Verstappen, die het met de zevende plaats moest doen. De Nederlander verliest alleen al in de technische tweede sector een halve seconde op de snelle Australiër.
Overigens is Verstappen niet de enige die het tempo van de McLarens niet kan bijbenen. George Russell was best of the rest op de derde plaats, maar moest op zijn beurt ook een halve seconde toegeven. McLaren deelde op de zachte band een eerste klap uit. Als er nog twijfels waren of McLaren over de snelste auto beschikt, zijn die nu wel weggenomen. In normale omstandigheden, en zonder magische prestaties van Verstappen of een andere coureur, is het een team uit Woking een maatje te groot voor de rest.
Bekijk hieronder de rondetijden van de tweede vrije training. De tekst gaat daarna verder.
Longrun
De afgelopen raceweekenden konden Verstappen en Red Bull nog hoop putten uit de longruns. Ook al was de balans niet perfect, meestal zag de racesimulatie er heel stabiel uit. Nu was de achterstand van Verstappen echter veel groter dan in China en Japan. De Red Bull-coureur werkte zijn longrun af op de softs en reed gemiddeld zo'n beetje de vijfde tijd.
Het grootste probleem zit hem echter in het tempo van Norris op hetzelfde rubber. Waar Verstappen gemiddeld 1:38.8 rijdt, is Norris zes tienden sneller. Piastri was de snelste, maar minder representatief ten opzichte van Verstappen. Hij reed immers op de harde band. Het verschil tussen Norris en Verstappen zit overigens met name in het begin van de longrun, waar Norris simpelweg meer snelheid heeft dan de wereldkampioen.
Red Bull heeft dan ook veel huiswerk te doen richting de derde vrije training en de kwalificatie. Verstappen heeft te veel last van onderstuur, glijdt daardoor alle kanten op en jaagt zo sneller zijn banden er doorheen. Als Red Bull de oververhitting en bandenslijtage niet enigszins onder controle krijgt, kan het op een pijnlijk weekend uitdraaien. Of zorgt Verstappen voor een nieuwe verrassing in Bahrein? Uitgesloten is het natuurlijk nooit.
Bekijk hieronder de data van de longruns!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!