Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Perfectie Verstappen en Red Bull maskeert groot verval

Max Verstappen eindigde op de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Canada. En waar van tevoren over meer bandenslijtage voor Mercedes werd gesproken, zou het juist het probleem van Verstappen en Red Bull worden.

Verstappen Canada race
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

George Russell en Max Verstappen bezetten de eerste startrij van de Formule 1 Grand Prix van Canada. Het leidde tot veel hoop bij Red Bull, vooral omdat Mercedes meer last van bandenslijtage zou hebben. Zodra het warmer werd, vraten Russell en Kimi Antonelli de banden sneller op, zo luidde de gedachte. In de vrije trainingen was dat ook wel gebleken.

En ook in de openingsfase leek Verstappen daadwerkelijk sneller dan Russell. De Nederlander zat een aantal rondjes in de DRS en wist het gat constant te dichten, zonder dat hij een echte inhaalpoging plaatste. De strijd duurde echter niet heel lang, want Verstappen begon ineens ontzettend terug te vallen. Hij had zijn mediums opgevreten in de vuile lucht van Russell, waardoor Red Bull met een plannetje op de proppen moest komen.

Dat plannetje kwam tot uiting op het moment dat Kimi Antonelli net Verstappen in zou gaan halen. De 27-jarige Red Bull-coureur dook heel vroeg naar binnen om track position te behouden en te kijken of hij zijn stint op de harde banden wel volgens plan kon uithouden. Het scenario van de eerste stint herhaalde zich echter, want na een aantal sterke openingsrondjes begon Verstappen weer flink in te storten. Ook de harde banden sleten onder hem vandaan, met verreweg de langzaamste rondetijden van de top zes tot gevolg. 

De uitgetekende strategie van Red Bull, in combinatie met de kwaliteiten van Verstappen, bleek echter fantastisch uit te pakken. Verstappen maake in ronde 38 zijn tweede pitstop, waarna de RB21 helemaal tot leven kwam met minder brandstof aan boord. Het is een beeld dat we vaker hebben gezien gedurende 2025. Zodra de Red Bull lichter wordt, slijten de banden minder en kan Verstappen het potentieel benutten. Dat deed de wereldkampioen dan ook, al was het niet mogelijk om Russell van de zege te houden.

Wel maskeerde de perfectie van Verstappen en Red Bull het grote verval in de eerste twee stints. Verstappen kan als geen ander om de problemen heen rijden en geeft het op tijd aan als het Pirelli-rubber echt op is. Red Bull speelde daar goed op in Montreal door voor track position te kiezen. Zo werd de tweede plaats uiteindelijk veiliggesteld en bleef de schade beperkt. Aanvallen was simpelweg niet mogelijk.

Wie gedetailleerd naar de data kijkt, stelt vast dat het verval van Verstappen helemaal niet veel groter lijkt dan dat van Kimi Antonelli en Oscar Piastri. Dat heeft met het vroege handelen van Red Bull te maken. Verstappen maakte constant zijn pitstops op het moment dat hij meer dan een halve seconde per ronde begon te verliezen. De achttien behaalde punten kunnen nog heel cruciaal blijken in de strijd om de wereldtitel.

Bekijk hieronder de racepace van alle F1-coureurs! De grootte van het blokje toont het verschil in rondetijden aan. Die van Verstappen is een stuk groter dan die van Russell.

Praat mee!

x
Opvallende straf Norris krijgt opvallende straf van stewards