Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Australië GP Australië

Start race
01 d 00:05:03
1 PIA 1:15.921
2 RUS 1:15.960
3 VER 1:16.002
China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

Data tonen aan: Verstappen en Red Bull moeten in de achtervolging

Max Verstappen en Red Bull kenden absoluut geen vlekkeloze dag in Australië. Toch zijn er verzachtende omstandigheden, zo blijkt uit de data.

Verstappen FP2 Australia
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Vrijdag 14 maart 2025 stond in het teken van de eerste officiële dag van het nieuwe Formule 1-seizoen. In Australië werden de eerste en tweede vrije training afgewerkt, met Max Verstappen op de vijfde en zevende plaats. De 27-jarige Nederlander was flink zoekende in zijn onwillige Red Bull, die op momenten flink uitbrak en er zeer instabiel uitzag. Ook nieuwbakken teamgenoot Liam Lawson had moeite om tot een goede rondetijd te komen.

Uiteindelijk zagen we in de tweede vrije training voor het eerst een veredelde kwalificatierun van de verschillende teams. Charles Leclerc topte de tijdenlijst voor de McLarens en was maar liefst zes tienden sneller dan Verstappen, die ook nog eens drie pogingen nodig had om zijn tijd neer te zetten. Uit de data blijkt ook dat het een worsteling was voor Verstappen. De wereldkampioen noteert de beste tweede sector van iedereen, maar verliest verder ontzettend veel tijd in zowel de langzame als snelle bochten van sector één en drie.

Dat komt met name tot uiting in bocht 1, bocht 11 en bocht 13, waar Verstappen met aanzienlijk minder snelheid doorheen gaat dan Leclerc. Ferrari beschikt simpelweg over veel meer grip en legt het ten opzichte van Red Bull eigenlijk alleen af als de topsnelheid hoog is. Verstappen leek dan ook met minder vleugel te rijden, omdat hij tijd pakt op de rechte stukken. Toch is de algehele conclusie dat Red Bull ontzettend veel tekort komt over één ronde. 

Bekijk op de onderstaande afbeeldingen de data en vergelijkingen van de kwalificatieruns van Leclerc en Verstappen.

Longruns

Wat betreft de longruns ziet de wereld er iets anders uit voor Red Bull. Verstappen begon in de tweede oefensessie relatief laat aan zijn racesimulatie, maar toverde wel een sterke stint uit de hoge hoed. Zijn tijden op de mediums bleven stabiel en liepen richting het einde zelfs af. Zodoende hoorde Verstappen bij de snelste mannen.

McLaren lijkt echter een flink streepje voor te hebben. Lando Norris en Oscar Piastri konden Leclerc niet verslaan in de korte run, maar zijn met meer brandstof vele malen sneller dan Ferrari, waar het aan stabiliteit ontbrak. Norris bivakkeert met meer rondjes nog rond de snelste tijden van Verstappen, terwijl Ferrari snelle rondetijden afwisselt met hele langzame ronden. McLaren stond vorig seizoen al bekend als bandenfluisteraar en lijkt die lijn moeiteloos door te trekken. Waar het Pirelli-rubber van de rest afbouwt, kan McLaren flink doorknallen.

Overigens is Mercedes het grote vraagteken na de vrijdag. George Russell deed goed mee op de mediums en harde band, maar kreeg het niet voor elkaar om zijn tijden flink te verbeteren op het zachte rubber. Als zij de zogenaamde sweet spot vinden, kan Russell zomaar verrassen. De W16 vertoont, ook in warm weer, minder rare trekjes dan afgelopen jaar.

Bekijk hieronder de data van de longruns. De tekst gaat daarna verder.

Verzachtende omstandigheid

Tot slot is er nog een bewijs voor het feit dat Red Bull vooral in de langzame bochten worstelt. Het team staat namelijk bovenaan in een opvallend lijstje. Verstappen en Lawson maken over een heel rondje het meeste gebruik van het gaspedaal (73%), wat wijst op het feit dat ze later remmen dan de concurrentie. Bij Red Bull lijkt het dus vooral om een balansprobleem in het midden van de bocht te gaan, terwijl de pure snelheid ook ontbreekt. 

Al met al moet Verstappen direct in achtervolging in Melbourne. Tijdens de kwalificatie lijkt de Nederlander niet mee te kunnen dingen om de bovenste plaatsen, waarna hij in de race terrein goed zou moeten kunnen maken. Eén factor kan hem nog meer ten goede komen: het weer. Zondag is er voorlopig 95 procent kans op regen tijdens de race, iets wat alle verhoudingen weer overhoop kan gooien. En als één man komt bovendrijven in natte omstandigheden, is het Verstappen wel...

Bekijk hieronder de data over het gebruik van het gaspedaal!

Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Oeps. De reacties kunnen momenteel niet worden ingeladen... Probeer het (later) nog eens.

# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand
x
Live Reacties na sterke laatste training Verstappen in Australië