Vrijdag 14 maart 2025 stond in het teken van de eerste officiële dag van het nieuwe Formule 1-seizoen. In Australië werden de eerste en tweede vrije training afgewerkt, met Max Verstappen op de vijfde en zevende plaats. De 27-jarige Nederlander was flink zoekende in zijn onwillige Red Bull, die op momenten flink uitbrak en er zeer instabiel uitzag. Ook nieuwbakken teamgenoot Liam Lawson had moeite om tot een goede rondetijd te komen.
Uiteindelijk zagen we in de tweede vrije training voor het eerst een veredelde kwalificatierun van de verschillende teams. Charles Leclerc topte de tijdenlijst voor de McLarens en was maar liefst zes tienden sneller dan Verstappen, die ook nog eens drie pogingen nodig had om zijn tijd neer te zetten. Uit de data blijkt ook dat het een worsteling was voor Verstappen. De wereldkampioen noteert de beste tweede sector van iedereen, maar verliest verder ontzettend veel tijd in zowel de langzame als snelle bochten van sector één en drie.
Dat komt met name tot uiting in bocht 1, bocht 11 en bocht 13, waar Verstappen met aanzienlijk minder snelheid doorheen gaat dan Leclerc. Ferrari beschikt simpelweg over veel meer grip en legt het ten opzichte van Red Bull eigenlijk alleen af als de topsnelheid hoog is. Verstappen leek dan ook met minder vleugel te rijden, omdat hij tijd pakt op de rechte stukken. Toch is de algehele conclusie dat Red Bull ontzettend veel tekort komt over één ronde.
Bekijk op de onderstaande afbeeldingen de data en vergelijkingen van de kwalificatieruns van Leclerc en Verstappen.
Longruns
Wat betreft de longruns ziet de wereld er iets anders uit voor Red Bull. Verstappen begon in de tweede oefensessie relatief laat aan zijn racesimulatie, maar toverde wel een sterke stint uit de hoge hoed. Zijn tijden op de mediums bleven stabiel en liepen richting het einde zelfs af. Zodoende hoorde Verstappen bij de snelste mannen.
McLaren lijkt echter een flink streepje voor te hebben. Lando Norris en Oscar Piastri konden Leclerc niet verslaan in de korte run, maar zijn met meer brandstof vele malen sneller dan Ferrari, waar het aan stabiliteit ontbrak. Norris bivakkeert met meer rondjes nog rond de snelste tijden van Verstappen, terwijl Ferrari snelle rondetijden afwisselt met hele langzame ronden. McLaren stond vorig seizoen al bekend als bandenfluisteraar en lijkt die lijn moeiteloos door te trekken. Waar het Pirelli-rubber van de rest afbouwt, kan McLaren flink doorknallen.
Overigens is Mercedes het grote vraagteken na de vrijdag. George Russell deed goed mee op de mediums en harde band, maar kreeg het niet voor elkaar om zijn tijden flink te verbeteren op het zachte rubber. Als zij de zogenaamde sweet spot vinden, kan Russell zomaar verrassen. De W16 vertoont, ook in warm weer, minder rare trekjes dan afgelopen jaar.
Bekijk hieronder de data van de longruns. De tekst gaat daarna verder.
Verzachtende omstandigheid
Tot slot is er nog een bewijs voor het feit dat Red Bull vooral in de langzame bochten worstelt. Het team staat namelijk bovenaan in een opvallend lijstje. Verstappen en Lawson maken over een heel rondje het meeste gebruik van het gaspedaal (73%), wat wijst op het feit dat ze later remmen dan de concurrentie. Bij Red Bull lijkt het dus vooral om een balansprobleem in het midden van de bocht te gaan, terwijl de pure snelheid ook ontbreekt.
Al met al moet Verstappen direct in achtervolging in Melbourne. Tijdens de kwalificatie lijkt de Nederlander niet mee te kunnen dingen om de bovenste plaatsen, waarna hij in de race terrein goed zou moeten kunnen maken. Eén factor kan hem nog meer ten goede komen: het weer. Zondag is er voorlopig 95 procent kans op regen tijdens de race, iets wat alle verhoudingen weer overhoop kan gooien. En als één man komt bovendrijven in natte omstandigheden, is het Verstappen wel...
Bekijk hieronder de data over het gebruik van het gaspedaal!
Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Oeps. De reacties kunnen momenteel niet worden ingeladen... Probeer het (later) nog eens.