Voorafgaand aan de kwalificatie op het Circuit Gilles Villeneuve wist Max Verstappen nog niet echt wat hij kon verwachten. "Top vijf? Het zit allemaal dicht bij elkaar. Aan de andere kant, als je dit seizoen bekijkt, zou McLaren nog wel iets beter voor de dag moeten komen. Het is even afwachten", zo zei de Nederlander. Uiteindelijk had Verstappen de voorlopige poleposition in handen, maar hij moest aan het einde van de kwalificatie genoegen nemen met P2.
Hij moest 16 honderdsten toegeven op George Russell, die net als Verstappen zijn snelste rondje op de mediums neerzette. De McLarens en Ferrari's kozen juist voor de zachte banden, wat in ieder geval in de kwalificatie niet de juiste keuze was. Maar waar verloor Verstappen uiteindelijk de poleposition aan de Brit?
Daarvoor moeten we vooral naar de tweede sector kijken, daar waar Russell en Mercedes het hele weekend al sterk zijn. Daar wint hij ruim een tiende, waarna hij ook in sector 3 nog een tiende weet te pakken. Russell heeft in de bochtencombinaties 3 en 4, 6 en 7 én 8 en 9 de overhand en weet daar het verschil te maken.
Hij weet telkens net wat later te remmen en kan in de meeste gevallen ook íets meer snelheid meenemen door de bochten. En dat is natuurlijk van belang op het snelle circuit in Canada, waar je ook op je remmen moet kunnen vertrouwen. En het voordeel van de vrijdag voor Verstappen en Red Bull, de topsnelheid dan? Verstappen staat nog steeds op de tweede positie in dat lijstje met 335 kilometer per uur, maar Russell geeft 'slechts' drie kilometer per uur toe. Het verschil is in ieder geval niet meer zo groot als op de vrijdag.
Een van de grootste vraagstukken voor de kwalificatie was of je de zachte band of de mediums moest gebruiken, waarbij Verstappen en de Mercedessen dus voor de gele banden kozen. Het zorgde voor een gewaagde keuze bij Verstappen, want de Nederlander heeft nu geen nieuwe mediums meer over voor de race op zondag. Bovendien was het niet zeker of de strategie zou werken, maar het leverde hem P2 op, vóór de beide McLarens. Als is het natuurlijk afwachten wat de keuzes in de kwalificatie betekenen voor de race.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!