Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

De bijzondere details van de nieuwe Mercedes W12

Is het de nieuwe kampioensbolide? Mercedes heeft de afgelopen maanden zeker niet stilgezeten, ondanks het feit dat de wagens van vorig jaar grotendeels werden bevroren. Op de nieuwe wagen, de Mercedes W12, waren bij de launch al wat bijzondere details te zien.

De W12 moet het nieuwe paradepaardje van Mercedes worden. We zoomen in op de nieuwe wagen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.

Laten we beginnen met de kleurstelling van de wagen. Die heeft natuurlijk geen invloed op de prestaties, maar is wel opgefrist voor de 2021. Het zwart van vorig jaar is grotendeels gebleven, maar de groene en rode accenten van twee hoofdsponsoren zijn overduidelijk aanwezig. Ook kan je niet heen om het feit dat AMG in de teamnaam zit. Op de motorkap komen deze drie letters meerdere malen voor. De rode ster ter nagedachtenis van Niki Lauda is nog steeds aanwezig, maar op de W12 zit deze direct achter de cockpit, onder het rode gedeelte.

Nu gaan we verder met de dingen die wel invloed hebben op de prestaties van de wagen. Als we naar de voorkant van de Mercedes W12 kijken, dan lijkt er op het eerste oog weinig veranderd. De voorvleugel komt nagenoeg overeen met degene die we vorig jaar zagen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat straks in Bahrein ook zo zal zijn.

Wat wel opvalt zijn de zogeheten turning vanes onder de auto. Deze hebben als doel de lucht zo efficiënt mogelijk onder de Mercedes-bolide door te sturen. Deze zijn vernieuwd ten opzichte van vorig jaar. Ook zijn de brake ducts aangepast. Ze zijn vergroot. Dit lijkt niet per se gedaan te zijn om de remmen meer koeling te geven, maar om meer lucht op te vangen die daardoor meteen via het wiel weer bij de auto weg kan worden geleid.

Als we naar de zijkant van de wagen kijken dan zien we dat Mercedes ook de bargeboards onder handen heeft genomen. Bij de Asterix-vleugels houdt Mercedes vast aan de horizontale lamellen en is er een vlakke horizontale ligger die doorloopt tot aan de rand van de cockpit.

Hetgeen wat tijdens de launch het meest in het oog sprong was het bodywork van de Mercedes W12 aan de achterkant. De nieuwe bolide van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas heeft een nieuwe motor gekregen, die dusdanig anders blijkt te zijn dat er veranderingen doorgevoerd moesten worden aan de motorkap.

Er zit namelijk overduidelijk een bult op de motorkap, die aerodynamisch niet heel gunstig lijkt. Omdat de nieuwe Mercedes-motor op die plek wat meer ruimte nodig had om alle extra pk's er uit te kunnen persen. Op de andere plekken rond de motorkap lijkt de W12 echter iets slanker dan haar voorganger, dus ook daar zal Mercedes weer wat progressie hebben geboekt.

Wat betreft de vloer was Mercedes enorm mysterieus. Uit angst dat de concurrentie meteen naar de windtunnel zou hollen met de ideeën van het team uit Brackley, werd er helemaal niks getoond van de nieuwe vloer. De regels zijn aanzienlijk aangepast op dat vlak, om ervoor te zorgen dat de wagens op die manier minder downforce genereren.

Die downforce hoopt Mercedes al weer grotendeels terug te hebben gewonnen met haar nieuwe innovaties, waarbij de nieuwe vloer een grote rol moet gaan spelen. Daarom laat men zo goed als niets zien van het onderstel van de W12.

Ook aan de achterkant van de foto is Mercedes nog erg vaag. De diffuser, net als de vloer een gebied waar dit jaar veranderingen aan door móésten worden gevoerd, wordt niet getoond. Overigens is Mercedes niet het enige team dat dat onderdeel verhuld. Ook Red Bull, dat sowieso weinig tot niets liet zien van de nieuwe RB16B, laat de concurrentie gissen naar haar diffuser.

Op het eerste gezicht lijkt de achterwielophanging van Mercedes mogelijk ook te zijn gewijzigd, maar dat zal tijdens de testdagen in Bahrein duidelijk worden.

RN365 Nieuwsdossier Presentaties nieuwe F1-auto's 2021

Alles wat je moet weten en wil zien van alle nieuwe Formule 1-bolides van 2021.

10 reacties

    x
    Interview Lammers: 'Een zeldzame fout? Hamilton maakt wel vaker fouten!'