De W12 moet het nieuwe paradepaardje van Mercedes worden. We zoomen in op de nieuwe wagen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Laten we beginnen met de kleurstelling van de wagen. Die heeft natuurlijk geen invloed op de prestaties, maar is wel opgefrist voor de 2021. Het zwart van vorig jaar is grotendeels gebleven, maar de groene en rode accenten van twee hoofdsponsoren zijn overduidelijk aanwezig. Ook kan je niet heen om het feit dat AMG in de teamnaam zit. Op de motorkap komen deze drie letters meerdere malen voor. De rode ster ter nagedachtenis van Niki Lauda is nog steeds aanwezig, maar op de W12 zit deze direct achter de cockpit, onder het rode gedeelte.
Nu gaan we verder met de dingen die wel invloed hebben op de prestaties van de wagen. Als we naar de voorkant van de Mercedes W12 kijken, dan lijkt er op het eerste oog weinig veranderd. De voorvleugel komt nagenoeg overeen met degene die we vorig jaar zagen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat straks in Bahrein ook zo zal zijn. Wat wel opvalt zijn de zogeheten turning vanes onder de auto. Deze hebben als doel de lucht zo efficiënt mogelijk onder de Mercedes-bolide door te sturen. Deze zijn vernieuwd ten opzichte van vorig jaar. Ook zijn de brake ducts aangepast. Ze zijn vergroot. Dit lijkt niet per se gedaan te zijn om de remmen meer koeling te geven, maar om meer lucht op te vangen die daardoor meteen via het wiel weer bij de auto weg kan worden geleid.
Als we naar de zijkant van de wagen kijken dan zien we dat Mercedes ook de bargeboards onder handen heeft genomen. Bij de Asterix-vleugels houdt Mercedes vast aan de horizontale lamellen en is er een vlakke horizontale ligger die doorloopt tot aan de rand van de cockpit.
Hetgeen wat tijdens de launch het meest in het oog sprong was het bodywork van de Mercedes W12 aan de achterkant. De nieuwe bolide van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas heeft een nieuwe motor gekregen, die dusdanig anders blijkt te zijn dat er veranderingen doorgevoerd moesten worden aan de motorkap. Er zit namelijk overduidelijk een bult op de motorkap, die aerodynamisch niet heel gunstig lijkt. Omdat de nieuwe Mercedes-motor op die plek wat meer ruimte nodig had om alle extra pk's er uit te kunnen persen. Op de andere plekken rond de motorkap lijkt de W12 echter iets slanker dan haar voorganger, dus ook daar zal Mercedes weer wat progressie hebben geboekt.
Wat betreft de vloer was Mercedes enorm mysterieus. Uit angst dat de concurrentie meteen naar de windtunnel zou hollen met de ideeën van het team uit Brackley, werd er helemaal niks getoond van de nieuwe vloer. De regels zijn aanzienlijk aangepast op dat vlak, om ervoor te zorgen dat de wagens op die manier minder downforce genereren. Die downforce hoopt Mercedes al weer grotendeels terug te hebben gewonnen met haar nieuwe innovaties, waarbij de nieuwe vloer een grote rol moet gaan spelen. Daarom laat men zo goed als niets zien van het onderstel van de W12.
Ook aan de achterkant van de foto is Mercedes nog erg vaag. De diffuser, net als de vloer een gebied waar dit jaar veranderingen aan door móésten worden gevoerd, wordt niet getoond. Overigens is Mercedes niet het enige team dat dat onderdeel verhuld. Ook Red Bull, dat sowieso weinig tot niets liet zien van de nieuwe RB16B, laat de concurrentie gissen naar haar diffuser. Op het eerste gezicht lijkt de achterwielophanging van Mercedes mogelijk ook te zijn gewijzigd, maar dat zal tijdens de testdagen in Bahrein duidelijk worden.
Meest gelezen