Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Jolyon Palmer

De coureur die volgens Palmer in Monaco een straf had moeten krijgen

Jolyon Palmer vindt dat er een straf had moeten komen voor Alexander Albon, die een cruciale rol speelde in het gevecht tussen Charles Leclerc en WK-leider Max Verstappen. Albon zat in de weg van de Monegask, zo oordeelt de voormalig F1-coureur.

Latifi Sainz Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

De Grand Prix van Monaco had volgens Jolyon Palmer een Ferrari-coureur als winnaar kunnen hebben in het geval er geen incidenten waren geweest met achterblijvers op het circuit. De man op pole, Charles Leclerc, werd opgehouden door Alexander Albon, waardoor hij kostbare tijd verloor. Palmer legt uit dat Max Verstappen hiervan kon profiteren.

Tegelijkertijd werd de tweede Ferrari met Carlos Sainz aan boord opgehouden door de andere Williams-coureur, Nicholas Latifi. Bij het bekijken van de beelden op F1TV legt Palmer uit hoe Ferrari de overwinning misliep. "Sainz zit gewoon de hele ronde vast achter Latifi, waardoor hij de snelheid van de Ferrari niet kan gebruiken."

"Dat tijdsverlies heeft hem de overwinning van de Grand Prix van Monaco gekost", zo legt de voormalig F1-coureur uit. "Het is heel lastig om in Monaco auto's aan je voorbij te laten gaan, maar Latifi gaat wel aan de kant bij de eerste mogelijkheid. Dit doet Albon niet. Hij had een straf moeten krijgen voor het ophouden van Leclerc - een hele ronde lang - toen ze nog op de intermediates reden."

Leclerc verloor hiermee belangrijke seconden, want titelconcurrent Max Verstappen won mede hierdoor het onderlinge gevecht. "Het heeft hem drie seconden gekost voor zijn tweede stop. Anders had hij in ieder geval voor Verstappen gezeten", oordeelt Palmer. "Latifi doet het anders, hij laat Sainz voorbijgaan in de tunnel, wat ook erg ongelukkig is."

Ferrari-debacle in Monaco

Voor Albon was het, ondanks het uitblijven van een straf, geen goede race. De Thais-Britse coureur haalde de finish niet, terwijl teamgenoot Latifi vijftiende werd en het een 'positieve race' noemde. Ferrari-coureurs Sainz en Leclerc finishten op respectievelijk de tweede en vierde plaats, maar beide coureurs baalden. Het had een overwinning kunnen zijn. En Albons reactie op het ophouden van Leclerc? "Dat was sneller voor ons allebei", zo riep hij na de race.

De frustraties van Sainz over de achterblijvers waren duidelijk merkbaar. Zelf ging hij overigens ook fout, eerder in het weekend tijdens een van de vrijdagtrainingen. Hij hield concurrent Lance Stroll op, waarvoor hij een reprimande kreeg: nog één reprimande en Sainz krijgt een gridstraf van tien plaatsen.

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

35 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt