Twee maanden zijn er inmiddels voorbij gegaan sinds Max Verstappen in Abu Dhabi de Formule 1-wereldtitel veroverde. Dat deed hij door in de laatste ronde Lewis Hamilton te verschalken, nadat hij tijdens een safety car-situatie verse banden kon halen en het gat naar de Mercedes-coureur kon dichten. Vervolgens liet wedstrijdleider Michael Masi de coureurs nog een ronde racen, tegen de verwachting in. Het zorgde voor veel controverse. De titel zal niet meer van de Nederlander afgepakt worden, maar door de ophef kondigde de nieuwe FIA-president enkele dagen later aan alle gebeurtenissen eens goed te gaan onderzoeken. Begin januari kwam de top van de FIA bij elkaar om de zaak te bespreken en de afgelopen weken is alles uitvoerig geanalyseerd.
Resultaten gepresenteerd aan teams
Eind januari gaf Peter Bayer van de FIA een interview, waarin hij zei dat 'Masi geweldig werk had gedaan, maar misschien wel werd vervangen'. Olie op het vuur voor vele media, waarna de FIA zich genoodzaakt zag om met een statement te komen. Daarin benadrukte men dat de analyse nog in volle gang was en er nog geen conclusies waren getrokken. Inmiddels is dat wel het geval, want deze maandag (14 februari) komt de F1-commissie bij elkaar en zullen zij de resultaten voorgelegd krijgen. In de F1-commissie zitten alle Formule 1-teams, die met elkaar allerlei zaken bespreken. De vergadering van deze maandag zal grotendeels in teken staan van het onderzoek naar de GP van Abu Dhabi.
Nog geen knopen doorgehakt
De onderzoeksresultaten zullen vandaag worden gepresenteerd, maar het leidt niet meteen tot nieuwe regels of andere veranderingen. Mocht de FIA die door willen voeren, dan moeten deze nog worden bekrachtigd door het World Motor Sport Council, het hoogste orgaan van de FIA. Dit orgaan komt daags voor de GP van Bahrein, om precies te zijn op vrijdag 18 maart, samen. Als de FIA de lijn vasthoudt die ze de afgelopen twee maanden hebben gevolgd, dan is de kans groot dat ze openlijk zullen communiceren wat de (hoofdlijnen van) de onderzoeksresultaten waren en welke veranderingen er uit voort zullen vloeien.
Wat kan er uit voortvloeien?
Het meest aannemelijke gevolg is dat de FIA de wedstrijdleiding gaat herstructureren. Of Michael Masi aanblijft of niet, is niet duidelijk, maar wat wel duidelijk lijkt is dat de rol van wedstrijdleider niet meer precies hetzelfde zal zijn. De wedstrijdleider moet meer mogelijkheden tot zijn beschikking hebben en beter worden geholpen, zo waren veel mensen het eens. Tegelijkertijd kan er ook nog eens goed naar de regels worden gekeken omtrent de safety car, maar ook naar het functioneren van de stewards. De roep om meer consistentie was de afgelopen maanden, en eigenlijk ook al daarvoor, groter dan ooit. Misschien weten we aan het einde van de dag meer, maar misschien laat de FIA ons nog in spanning tot het begin van het seizoen. De tijd zal het uitwijzen. Welke veranderingen zou jij graag zien naar aanleiding van het onderzoek naar de GP van Abu Dhabi? Laat het ons weten in de comments!
Meest gelezen