In 2016 beleefde Max Verstappen zijn 'echte' doorbraak in de Formule 1. De op dat moment achttienjarige Nederlander verving na vier races Daniil Kvyat bij Red Bull en won prompt zijn eerste Grand Prix in Spanje. Toch kwam Verstappen soms ook negatief in het nieuws door zijn agressieve rijstijl. Vooral de Ferrari-coureurs Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen, die allebei een frustrerend seizoen in het kielzog van Mercedes meemaakten, deden meermaals hun beklag. Het bommetje zou om een ander type incident helemaal barsten in Mexico...
Het is ronde 68 in de race. Verstappen en Vettel strijden na een strategisch gevecht om de derde plaats op de baan. Precies op het moment dat de Duitse Ferrari-coureur zijn eerste speldenprikje uitdeelt, verremt Verstappen zich en steekt hij een stuk van de baan af. Illegaal, volgens Vettel, en dus begint er een tirade op de radio. Verstappen heeft namelijk de plek niet teruggegeven en koerst vrolijk af op de derde plaats.
Anderen bekeken ook:
Vettel krijgt Ricciardo op zijn dak
Vettels irritatie komt voort uit een tweetal zaken: enerzijds omdat Verstappen hem de derde plek niet schenkt en anderzijds omdat de snellere Daniel Ricciardo, toentertijd teamgenoot van Verstappen, rap nadert. Een rondje na het incident is de Australiër zelfs al in staat om Vettel aan te vallen, maar die gooit keihard de deur dicht voor bocht vier. De scheldkanonnade van Vettel houdt ook na dat incident maar niet op, zelfs niet als de finishvlag valt.
Er verandert in de laatste drie rondjes niets meer aan de pikorde, waardoor Vettel een podiumplaats lijkt mis te lopen. De Duitser gaat naast Verstappen rijden en wijst met een afkeurend vingertje de manoeuvres van zijn concurrent af. Op de radio moet zelfs wedstrijdleider Charlie Whiting het ontgelden als Vettels engineer hem probeert te kalmeren. De reactie van de viervoudig wereldkampioen is duidelijk: "Yeah, here is a message for Charlie: f*ck off'.
Vettel lijkt letterlijk en figuurlijk tóch de lachende derde te worden, want Verstappen krijgt een straf van vijf seconden voor zijn actie en wordt door de FIA uit de cooldownroom gehaald. Een aantal uren na de podiumceremonie, die Vettel wel mocht meemaken, krijgt de Ferrari-coureur echter ook een straf voor zijn verdedigende actie ten opzichte van Ricciardo. Zo ging de Australiër er alsnog met de beker vandoor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Verstappen-regel
Ironisch genoeg kreeg Vettel als eerste de straf voor iets wat de 'Verstappen-regel' was gaan heten. Zoals gezegd deden coureurs meermaals hun beklag over de rijstijl van Verstappen, die er een handje van had om op het laatste moment nog van lijn te wisselen. Daarom mocht er niet meer worden bewogen onder het remmen, iets wat Vettel wél deed in zijn duel met Ricciardo. De Duitser was het echter niet eens met zijn straf.
"Ik denk dat ik Ricciardo genoeg ruimte aan de binnenkant gaf", zei Vettel in 2016. "Bovendien hield ik mijn stuurtje vrij lang recht onder het remmen. De reden dat Daniel blokkeerde was omdat er geen grip aan de binnenkant lag. Het was niet gevaarlijk."
Ricciardo was een andere mening toegedaan. "Ik vond de straf terecht, maar ik begrijp wel dat het een vreemde situatie voor de fans betreft als zoiets na de race wordt beslist. In de remzone zit je al op de limiet en is elke beweging van je tegenstander simpelweg gevaarlijk. Daarom blokkeerde ik en werd het een zooitje."
Vettel kreeg overigens geen straf meer voor het uitschelden van wedstrijdleider Whiting. De Duitser bood zijn excuses aan, waarmee de kous af was. Toch zal de herinnering van dit incident voor altijd voortbestaan...
Bekijk hieronder de video van het gehele incident in Mexico!
Ook interessant:
Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!