De bookmakers wijzen Max Verstappen aan als de grote favoriet, Ferrari wijst Max Verstappen ondanks de poleposition aan als de grote favoriet en Red Bull zal ongetwijfeld ook ernstig rekening houden met een overwinning voor Max Verstappen. En als de Red Bull-coureur daadwerkelijk wint, dan is het voor hem te hopen dat er tussen hem en Lewis Hamilton een hoop andere coureurs rijden. Hoe verder Verstappen en Hamilton uiteen liggen, hoe groter de kans dat Verstappen Monaco als kampioenschapsleider het prinsdom Monaco verlaat. En dat zou een tik zijn van jewelste aan het adres van de Mercedes-coureur. Het gat van veertien punten is dusdanig klein dat als Verstappen wint en Hamilton vijfde wordt, Verstappen leidt. Wordt Verstappen bijvoorbeeld tweede achter Charles Leclerc, dan mag Hamilton niet hoger dan P9 eindigen om de leiding aan Verstappen te geven. Want terwijl Verstappen aangewezen wordt als de grote favoriet, is het twijfelachtig wat Hamilton daar tegenover kan stellen. Het hele weekend al loopt hij al achter de feiten aan, ook ten opzichte van teamgenoot Valtteri Bottas. De zevende startplaats is voor de zevenvoudig kampioen ondermaats en het valt niet te verwachten dat hij van gisteren op vandaag opeens het lek boven heeft. En zelfs al zou hij dat wel hebben, dan is inhalen schier onmogelijk en is zelfs het zicht op het podium uiterst troebel.
Bovendien houdt er Hamilton er sowieso niet het beste track record op na. Ja, hij won er drie keer, maar dat was ook omdat Red Bull in 2016 blunderde met de pitstop van Daniel Ricciardo en omdat de veel snellere Max Verstappen hem in 2019 niet voorbijkwam. Puur op snelheid is Hamilton, in combinatie met de Mercedes, gewoon niet zo sterk als op andere circuits. De enige manier om posities te winnen, is bij de pitstops zou je zeggen, maar de strategieën bieden weinig kansen om echt een grote slag te slaan. Pirelli gaat uit van een éénstopper voor iedereen (zie hierboven), waarbij het de vraag is of je wisselt naar medium of harde banden. Dat pitstop-window is vrij breed, maar normaal gesproken klap je snel mee als degene achter je naar binnen duikt, om te proberen de undercut te voorkomen. Zelfs als je daarmee afwijkt van je eigen strategie, is er niks verloren, want als je je heel breed houdt op afgetrapte banden, heb je alsnog een goede kans om je positie te behouden. Natuurlijk zou het prachtig zijn als Verstappen de leiding pakt in het WK. Opeens is Hamilton dan de jager en niet de gejaagde. De veilige marges die hij naar eigen zeggen inbouwt in zijn gevechten met Verstappen zijn dan minder vanzelfsprekend en het psychologische voordeel is hij dan kwijt. En zelfs als Verstappen de WK-leiding niet pakt, kan hij alsnog die tik uitdelen door Hamilton in Monaco, daar waar de coureur nog het verschil zou maken, met overtuigende cijfers te verslaan.
Meest gelezen