Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De dag waarop Verstappen van een zekere GP-overwinning werd beroofd

Max Verstappen begon het seizoen 2018 twee jaar geleden moeizaam, maar in de tweede helft van het jaar grossierde hij in podiumplaatsen. Een overwinning in de Grand Prix van Brazilië had een nieuwe kroon op zijn werk moeten worden, maar het liep anders.

Als Max Verstappen in 2018 in Sao Paulo arriveert, heeft hij er een fraaie podiumreeks op zitten. In drie Grands Prix heeft hij steeds op het podium gestaan, waarbij hij elke keer een treetje hoger mocht gaan staan. Na de winst in Mexico wijst er niet veel op dat hij in Brazilië zijn huzarenstukje zou kunnen herhalen. In de kwalificatie geeft hij een halve seconde toe op de poleposition-tijd en komt hij niet verder dan de vijfde plaats. De Mercedessen en de Ferrari's bleken te sterk. Maar de zaterdag is de zondag niet, zeker niet tijdens dat novemberweekend. In de race, die vandaag twee jaar geleden werd verreden, zet Verstappen geen stap verkeert en komt hij zowaar aan de leiding te liggen. Niet door de pech van anderen, niet door een briljante strategie, maar simpelweg door achtereenvolgens Kimi Raikkonen, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas en Lewis Hamilton stuk voor stuk opzij te zetten. Hij schuwt daarbij gewaagde acties in de eerste bocht niet, maar zijn acties zijn gedecideerd en de toppers van Mercedes en Ferrari kunnen niets terugdoen. Verstappen neemt afstand van zijn achtervolgers en baant zich een weg door de achterblijvers, op jacht naar zijn eerste back-to-back-zege in de Formule 1. Het is echter Esteban Ocon die andere plannen heeft. De Fransman wil zich na zijn pitstop op verser, sneller rubber dan de Nederlander van een ronde achterstand ontdoen. De man met wie Verstappen in het Europese Formule 3-kampioenschap van 2014 al verbeten duels uitvocht, kiest de buitenkant in bocht één, wetende dat de volgende bocht naar rechts draait en hem de binnenbocht geeft. Verstappen houdt als raceleider echter gewoon vast aan zijn racelijn, waar hij en Ocon tezamen komen. Verstappen spint en speelt de leiding kwijt. "Wat een idioot!", brult Verstappen over de boordradio, vergezeld van enkele weggepiepte krachttermen. Verstappen stuurt zijn gehavende RB14 alsnog in tweede positie over de streep, maar wacht niet om zijn woede aan Ocon duidelijk te maken. Hij zoekt hem in parc fermé op om hem enkele duwen te geven, terwijl Ocon de rol van weerloos slachtoffer aanneemt, iets wat hij met betrekking op het bewuste incident op de baan ook al over de boordradio deed. Terwijl Ocon voor de botsing een tijdstraf kreeg van tien seconden, waar Verstappen zijn zekere overwinning natuurlijk niet mee terugkrijgt, wordt Verstappen op het matje geroepen voor 'ongeoorloofd gedrag' na de race. Hij krijgt een taakstraf en twee maanden later wordt duidelijk wat dat inhoudt. Hij moet in Marrakech tijdens de Formule E-race aldaar meelopen met de stewards om te zien wat het werk achter de schermen inhoudt. Na afloop sprak hij over een positieve ervaring: "Dit was goed voor me", aldus de Red Bull-coureur. Max Verstappen en Esteban Ocon, elkaars beste vrienden zullen ze nooit meer worden. Voor Red Bull is 2020 als je bedenkt dat de wereldtitel het enige doel was een verloren jaar gebleken. Kan het team samen met Max Verstappen in 2021 het tij keren? Dit en meer in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'