Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De geheimen van de eerste Alpine Formule 1-bolide

Fernando Alonso en Esteban Ocon hebben dit jaar de eer om de eerste Formule 1-bolide van Alpine over het circuit te sturen. Het duo mag dat doen in de A521, de wagen die Alpine net als vorig jaar naar het podium moet leiden. Dit viel er allemaal op tijdens de presentatie.

Op dinsdag was het de beurt aan Alpine om haar bolide aan de wereld te tonen. Dat deden ze middels een online presentatie, waar tegelijkertijd de nieuwe kleuren van de 'nieuwe' Franse renstal werden getoond. Het metallic blauw sprong meteen in het oog, net als de kleuren van de Franse vlag die achterop de bolide te zien zijn.

Wat echter niet te zien is, is de diffuser van de auto. De nieuwe regels met betrekking tot de vloer en de diffuser hebben een groot effect op die diffuser, vandaar dat vrijwel alle teams de kaarten tegen de borst houden. Alpine F1 vormt daarop geen uitzondering. Aan die achterzijde valt wel de getrapte uitlaat op. De uitlaat komt onder een motorkap vandaag die een veel forsere haaienvin laat zien dat diens voorganger, de Renault RS20 uit 2020. De nieuwe motor lijkt sowieso meer ruimte nodig te hebben, want de sidepods, daar waar de radiatoren zijn gehuisvest, behouden tot veel verder naar achteren hun bolle vorm. Bij de concurrentie buigt het bodywork al veel eerder en scherper naar binnen toe.

Vlak voor de sidepods is het weer een drukte van jewelste met vinnetjes, vleugeltjes en luchtgeleiders. Drie opstaande vinnen, iets dat we niet terugzien bij de concurrentie, vallen in het bijzonder op aan de voorzijde van het oerwoud aan naakt carbon. We zien tevens dat de horizontale ligger van de Asterix-vleugels een opening laten zien, daar waar hij voorheen doorliep tot de de verticale staander aan het uiteinde ervan. Behouden blijven de lamellen die we vorig jaar tijdens de presentatie van de RS20 nog niet zagen, maar gedurende het seizoen hun intrede deden in de Formule 1. Het is een duidelijke modetrend in de Formule 1 en in zeker zin terug van weggeweest.

Als een mooie auto ook een snelle auto is, zit Alpine F1 gebakken, al valt over smaak natuurlijk te twisten. Hoe dan ook, met deze auto moet Alpine het teams als McLaren, Aston Martin en Ferrari moeilijk gaan maken in de strijd om de plaatsen direct achter Mercedes en Red Bull. Aan Fernando Alonso en Esteban Ocon de taak om dat voor elkaar te boksen. Zo nieuw als de livery van de auto is, zo retro is de nieuwe helm van de tweevoudig wereldkampioen. Voor zijn derde avontuur bij het in Enstone gevestigde team grijpt hij terug naar de kleurstelling waarmee hij in 2006 zijn tweede titel won. Een geluksbrenger?

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"