Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De Grand Prix van Abu Dhabi, einde van veel samenwerkingen

De Grand Prix van Abu Dhabi is voor de zevende keer in haar tien edities tellende bestaan het slotstuk van een Formule 1-seizoen. Voor het tweede achtereenvolgende jaar, en voor de derde keer in vier seizoenen tijd, staat er echter niets meer op het spel. De kampioenschappen zijn al verdeeld.

Als seizoensafsluiter is de race in de Verenigde Arabische Emiraten bovendien het toneel van het einde van een aantal samenwerkingen. Zoveel, dat Racingnews365 onder elkaar zet voor welke rijders en teams er het een en ander gaat veranderen na de laatste wedstrijd van 2018.

Voor de eerste keer in een paar decennia tijd zal Ferrari volgend seizoen met een jonge twintiger aantreden. Kimi Raikkonen (39) maakt na vijf seizoenen (en acht in totaal) Italiaanse dienst plaats voor de 21-jarige Charles Leclerc, die de overstap maakt vanuit het Sauber-nest. Raikkonen verkast op zijn beurt naar de Zwitserse stal, waarvoor hij in 2001 zijn Formule 1-debuut mocht maken. Red Bull-Renault wordt Red Bull-Honda en daarmee komt er een einde aan een twaalf jaar durende samenwerking. De Oostenrijkse stal en de Franse motorleverancier kwamen samen tot vier rijderstitels en vier constructeurskampioenschappen, dezen werden allen behaald in de seizoenen 2010 – 2013. Renault zal volgend jaar slechts aan haar eigen fabrieksteam en aan McLaren motoren leveren. Voor dat fabrieksteam rijdt Daniel Ricciardo. Na tien jaar in Red Bull-dienst (de Australiër werd tijdens zijn tienerjaren opgenomen in het juniorprogramma) maakt Ricciardo de overstap naar een andere broodheer. Bij Renault moet Carlos Sainz na iets meer dan een jaar plaatsmaken, de teller van de Spanjaard blijft wat betreft Grands Prix in het geelzwart van de Franse brigade steken op 25 deelnames. De naam Force India zal van de grid verdwijnen, hoe de stal volgend jaar heet is nog niet bekend. Feit is dat de Indiase eigenaar is uitgekocht door een Canadees/Amerikaans consortium, waarvan Racing Point de bij de Kamer van Koophandel geregistreerde naam is. Die naam zal overigens niet blijven, men wil een andere titel. Ook voor Esteban Ocon houdt het op: de Fransman moet, al is dat nog niet officieel bevestigd maar ligt het in de lijn der verwachtingen, plaatsmaken voor Lance Stroll.

Fernando Alonso houdt het voor gezien. De tweevoudig wereldkampioen rijdt al jaren voor spek en bonen mee en kan het niet meer aan om zijn hele hebben en houden in een tegenvallend resultaat te steken. Zijn plaats wordt ingenomen door Sainz, die overkomt van Renault. Ook Stoffel Vandoorne verdwijnt van de grid: reserverijder en F2-rijder Lando Norris mag volgend jaar ten faveure van de Belg zijn opwachting maken. Norris is in 2019 een F1-debutant. Marcus Ericsson is hetzelfde lot beschoren als Vandoorne. Voor de Zweed is geen plaats meer in de Formule 1 na de Grand Prix van Abu Dhabi, hij wordt vervangen door Ferrari-reserve Antonio Giovinazzi. De 24-jarige Italiaan, die in de winterstop zijn 25ste verjaardag viert, reed als invaller al twee Grands Prix. In het merendeel van de wedstrijden van 2019 zal hij dus een nieuwkomer zijn. Zoals gezegd sluit Raikkonen bij Sauber aan, om als Giovinazzi’s teammaat te fungeren. Evenals Leclerc krijgt Pierre Gasly, die in de winter 23 jaar oud wordt, de kans van zijn nog jonge leven. De Fransman verlaat Toro Rosso om aan te schuiven bij Red Bull Racing, waar hij als vervanger van de naar Renault vertrokken Ricciardo mag rijden. Gasly’s plek gaat naar de in genade teruggenomen Daniil Kvyat. De 24-jarige Rus reed al twee keer voor Toro Rosso en kende met name in zijn tweede stint een niet bepaald succesvolle periode, maar heeft zich als Ferrari-simulatorrijder volgens de betrokkenen behoorlijk ontwikkeld. Of Brendon Hartley mag blijven, is zeer de vraag. Ook bij Williams zijn er wijzigingen, mogelijk verschijnt het team in 2019 met twee andere namen aan de start. Een daarvan is al bevestigd: George Russell, de leider in de F2-titelstrijd, maakt zijn debuut. Geruchten doen de ronde dat Robert Kubica, de enkelvoudig GP-winnaar die in 2011 zo zwaar geblesseerd raakte, in 2019 eindelijk zijn comeback zal maken. Slechts bij Haas en Mercedes blijft de situatie zoals deze in 2018 was. Welke coureur kan volgens jullie zijn team met het beste resultaat belonen tijdens het afscheid in Abu Dhabi?

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie