Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 15:00 16:00
Race zo 15 nov 15:10 17:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 16:00 17:00
Race zo 06 dec 16:10 18:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Duitsland 2019

De Grand Prix van Duitsland: daar waar de teloorgang van Sebastian Vettel begon

Het is 22 juli 2018, ronde 52 van de Duitse Grand Prix. Het circuit van Hockenheim wordt getrakteerd op een kleine regen, maar voor Sebastian Vettel lijkt er geen vuiltje aan de lucht, totdat hij bij het ingaan van bocht twaalf, de Sachskurve, een kapitale fout maakt. Op zijn slicks raakt hij van de baan en ziet hij zijn race eindigen in de bandenstapels. Terugkijkend naar deze ongelukkige race leek deze fout voor Vettel de aftrap te zijn van een moeizame periode in de Formule 1.

Aan het begin van het Duitse Grand Prix-weekend van 2018 stond Sebastian Vettel acht punten voor op zijn naaste rivaal Lewis Hamilton, maar de race, nota bene de thuisrae van de Ferrari-coureur, bleek het begin te zijn van een heus foutenfestival van de viervoudig wereldkampioen te zijn. Vettel probeerde in de tweede seizoenshelft nog wel alles uit de kast te halen, maar legde het volledig af tegen Hamilton, die zonder grote tegenstand zijn vijfde wereldkampioenschap in de wacht sleepte.

De teleurstellende tweede helft van Vettels 2018-seizoen

Twee Grands Prix later, op het circuit van Monza, sloeg het noodlot wederom toe voor de Duitser. De Ferrari-coureur startte de Italiaanse GP nog voor Hamilton, maar na slechts een halve minuut vond Vettel zichzelf helemaal achteraan het veld terug. In gevecht met Hamilton spinde de Duitser ongelukkig in de tweede chicane en zakte terug door het hele veld. Vettel wist zich nog terug te vechten naar een vierde eindpositie, maar Hamilton, die de race winnend afsloot, wist het gat naar zijn Ferrari-rivaal te vergroten tot dertig punten.

Het zou zeker niet de laatste keer zijn dat Vettel door toedoen van een onhandige actie kostbare punten verspeelde. Drie Grands Prix later, toen het Formule 1-circus voor de zeventiende GP van het seizoen in Suzuka was neergestreken, spinde de Duitser wederom. Na een mislukte kwalificatie moest Vettel namelijk het onderste uit de kan halen om niet verder achterop te raken in de strijd om het wereldkampioenschap. Op een plek waar het eigenlijk onmogelijk was deed hij tijdens de openingsronde een onverhoopte inhaalpoging op Max Verstappen, maar wederom eindigde het in mineur. Hamilton sloot de race winnend af en zelf kwam Vettel niet verder dan de zesde plaats. Het kampioenschap kon hij vervolgens op zijn buik schrijven.

Toch gaf hij de moed niet op. Twee weken later, op het Circuit of the Americas in Austin, kwalificeerde Vettel zich als tweede, maar moest hij door toedoen van een penalty als vijfde starten. Weer blijf hij, net als in Suzuka, na een mislukte inhaalpoging in ronde één, met lege handen staan. Op die manier ging het 2018-seizoen van de Duitser als een nachtkaars uit. Waar hij in Duitsland nog acht punten voorstond op Hamilton, eindigde hij het seizoen tien races later in Abu Dhabi met een achterstand van 88 punten. Niet Sebastian Vettel, maar Lewis Hamilton kroonde zichzelf daar voor de vijfde keer tot wereldkampioen.

2019: Vettel blijft extreem wisselvallig presteren

Gedurende de winter rechtte Ferrari en Sebastian Vettel de rug. Kameraad Kimi Raikkonen maakte plaats voor jonge hond Charles Leclerc en tijdens de tests in de aanloop naar het seizoen leek Ferrari het te kloppen team. Na tien races lijkt niets echter minder waar: Mercedes leidt de dans en Ferrari strijdt met Red Bull slechts om derde plaatsen.

Die enkele keren dat de 32-jarige Duitser dit seizoen aanspraak leek te maken op de overwinning, gooide hij, zoals hij ook in het tweede deel van 2018 regelmatig deed, roet in zijn eigen eten. In Bahrein was Ferrari een klasse apart, maar in gevecht met Hamilton, maakte Vettel wederom een pirouette, waardoor hij slechts als vijfde eindigde.

In Bakoe was het Italiaanse team op papier wederom de snelste, maar tijdens de kwalificatie werd het gefopt door Mercedes, die door toedoen van een goede slipstream de eerste startrij voor zich claimden.

Enkele weken later had Vettel in Canada alles volledig in eigen handen, totdat hij, opgejaagd door Hamilton, rechtdoor schoot, 'onveilig' terugkeerde op de baan en een penalty aan zijn broek kreeg. Wederom maakte hij een persoonlijk fout, waarna hij Hamilton er niet voor het eerst met de overwinning vandoor zag gaan.

Het absolute dieptepunt van de viervoudig Weltmeister volgde afgelopen raceweekend in Groot-Brittannië, toen hij na een grove inschattingsfout Verstappen van de baan kegelde. Dat Vettel ongenadig hard kan autoracen staat buiten kijf, maar de Duitser deed zichzelf, en daarmee ook Ferrari, te vaak tekort in het afgelopen jaar.

Vettel keert terug op Hockenheim, daar waar de malaise begon

Als er een moment is waarop Sebastian Vettel de draad weer op kan pakken, dan is het wel tijdens de aankomende Grand Prix van Duitsland, waar hij zijn foutenfestival afgelopen seizoen aftrapte. Kan de Duitser op de Hockenheimring zijn rug eindelijk weer rechten en een gooi doen naar zijn eerste overwinning sinds de Belgische GP in 2018? Voor de Formule 1 zou dat werkelijk prachtig zijn.

Ontdek de voordelen van RN365 Pro

Wordt gratis lid van de grootste Formule 1 familie van Nederland. Maak een RN365 PRO account aan en profiteer van de volgende voordelen:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

1 reactie

    RN365-Podcast 'Verstappen kan door Red Bull niet voldoen aan doelstelling'