Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 2020

De grootste F1-flops aller tijden: Het lachwekkende debuut van Chanoch Nissany

Niet alles verloopt altijd even soepel. Ook in de Formule 1 worden er regelmatig verkeerde of bijzondere beslissingen gemaakt. Of het nou een beslissing van een team, coureur, sponsor of de FIA is, alle partijen slaan de plank wel eens volledig mis. In deze rubriek duikt RacingNews365 de F1-geschiedenisboeken in op zoek naar de meest onverantwoorde, onlogische en soms ronduit domme beslissingen die er ooit in de sport zijn gemaakt.

In de derde editie van deze rubriek reizen we terug in de tijd naar 2005, het jaar waarin een jonge Spanjaard genaamd Fernando Alonso voor het eerst Formule 1-wereldkampioen werd. Tijdens het dertiende Grand Prix-weekend van dat seizoen, in Hongarije, verscheen er tijdens de vrije training tevens een bijzondere coureur op het asfalt: Chanoch Nissany, de destijds 42-jarige coureur autocoureur, die pas enkele jaren daarvoor voor het eerst in een raceauto was gestapt.

Het draaide uit op een beschamende vertoning, die gerust gerekend mag worden tot een van de grootste Formule 1-flops aller tijden.

Chanoch Nissany

Mocht de naam Nissany een belletje doen rinkelen, dan kan dat kloppen. Roy Nissany, de zoon van de hoofdpersoon in dit artikel, werd afgelopen week namelijk gepresenteerd bij het Williams-team als de officiële testcoureur voor het komende seizoen. Laten we voor het Britse team hopen dat hij een betere indruk zal achterlaten dan zijn vader deed in 2005...

Pas op 38-jarige leeftijd besloot de Israëlische zakenman Chanoch Nissany om zijn geluk te beproeven in de racerij. In 2002 reed hij zijn eerste ronden als autocoureur in een nationaal racekampioenschap in Hongarije. De daaropvolgende jaren kocht de welvarende Nissany zichzelf in bij verschillende teams in de F3000 (de voorloper van de Formule 2, red.), waar hij niet altijd - zeg maar gerust nooit - een goede indruk achterliet.

Toch wist hij het 2004 voor elkaar te boksen dat hij tot twee maal toe een Formule 1-wagen van het Jordan-team mocht testen. Op het circuit van Silverstone was de Israëliër naar verluidt een duizelingwekkend aantal van 18 seconden per ronde langzamer dan Kimi Raikkonen, maar blijkbaar had Nissany, of in ieder geval zijn portemonnee, genoeg indruk gemaakt op een ander Formule 1-team.

Minardi, in 2005 het team van Robert Doornbos en Christijan Albers, haalde Nissany het jaar daarop namelijk bij het team als officiële testcoureur. Het geplaagde team kon elke cent goed gebruiken en kwam in haar zoektocht uit bij de 41-jarige coureur.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

De befaamde vrije training

Nissany wist Minardi-teambaas Paul Stoddart zelfs zo ver te krijgen om hem tijdens een officieel Formule 1-weekend achter het stuur van de Minardi PS05 te laten kruipen. Op vrijdag 29 juli 2005, de dag van zijn 42ste verjaardag was het zo ver. Op de plek van Robert Doornbos nam Nissany plaats in de Formule 1-bolide en reed hij vol vertrouwen de Hungaroring op.

Niet veel later kwam hij naar binnen omdat hij dacht dat er een 'probleem' was met zijn auto. Volgens hem was er namelijk sprake van te veel grip, ja je leest het goed, te veel grip. Toen het 'euvel' verhopen was ging hij weer terug de baan op, waarna hij na enkele ronden de controle over zijn bolide verloor en in het grind stil kwam te staan en zijn Minardi weg getakeld moest worden.

Het was ook meteen de eerste en laatste verschijning van Nissany senior op het Formule 1-toneel. In Hongarije reed hij namelijk ruim 12 seconden langzamer dan de snelste man op de baan en aan het einde van het seizoen zei de Israëliër de racerij dan ook gedag, maar hij had wel iets bereikt wat niet veel mensen kunnen zeggen: rijden in een Formule 1-wagen.

Geniet hieronder van de beelden van Nissany op avontuur op de Hungaroring.

4 reacties